Reisverslag deel 2 - Reisverslag uit Jambanjali, Gambia van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu Reisverslag deel 2 - Reisverslag uit Jambanjali, Gambia van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu

Reisverslag deel 2

Door: veerlevankesteren

Blijf op de hoogte en volg Veerle

31 Januari 2012 | Gambia, Jambanjali

Maandag 30 januari:
Vandaag moesten we onze eerste les science geven. De school begon om half 9 met een soort weekopening, waarin de leerlingen allemaal in rijen moesten staan en een soort gebed op moesten zeggen. Daarna werd er wat verteld over wat er deze week te wachten stond, werd er verboden om nog sinaasappels mee te nemen naar school, behalve als deze voor de leerkrachten waren en dat de leerlingen op tijd op school moesten komen. Als laatste moesten Merle en ik vooraan komen staan, om nog een keer onze namen te zeggen. Hier kregen we weer te horen dat we welkom waren op de school, dat de leerlingen hun best moesten doen om het ons zo aangenaam te maken dat we aan het eind van de drie maanden niet meer naar huis wilden. Dit werd met een gelach en gejuich ontvangen, dat gaat dus wel goed komen!
Daarna de les science. De leerkracht vertaalde alles ook nog in het Madinka, en herhaalde onze vragen nog zeker 4 keer. We hadden een didactische werkvorm ingezet, en het was goed te zien dat de kinderen dit niet vaak deden. Ze werden erg enthousiast en later zei een kind tegen mij dat hij hoopte dat we nog vaak van dit soort ‘games’ gaan doen. Ondertussen leren ze dus wat, op een speelse manier! Ook de leerkracht vond het mooi om dit te zien, en werd volgens mij wel weer een beetje wakker geschud om zelf ook extra dingen te gaan bedenken.
Daarna hebben we bij een les ‘maths’ gezeten. Deze wordt gegeven door mr. Kollie, maar die heeft zelf waarschijnlijk de rekentoets op de pabo niet gehad. Hij maakte erg veel fouten in zijn uitleg, en als een kind daar wat van zei, kreeg een ander kind op de kop omdat die het foute antwoord voor gezegd zou hebben. We hadden al snel in de gaten dat we dit anders gaan aanpakken. Ze waren net bezig met het vermenigvuldigen met decimalen en tientallen. Het onder elkaar rekenen hebben ze vandaag verder geoefend, en zelfs Merle en ik mochten een som voordoen op het bord. We worden dus gelijk voor de leeuwen gegooid.
Erg hoog is het tempo trouwens niet. Ze kregen een half uur de tijd voor 4 sommen! Veel kinderen maakten de sommen ook niet, maar schreven de antwoorden over vanaf het bord. Nadien moesten Merle en ik de antwoorden nakijken, en kinderen zeiden dan ook heel eerlijk als ze het gewoon overgeschreven hadden. We hebben gelijk onze power erin gegooid door aan te geven dat ze het de volgende keer zelf moeten maken, omdat we het anders niet nakijken. Een krul kennen ze hier trouwens niet, dus het was een totale verrassing dat ze dat kregen. Zelfs op pagina’s van november werd gevraagd of we daar een krul zetten. Helaas trapten we daar niet in..
Tussen de middag hebben we een tafeltje gekregen van Christine, voor ons kooktoestel. Deze staat nu niet meer op de grond, en dat is fijn voor het koken. Nu krijgen we tenminste geen zere rug meer!
’s Avonds hebben we wat voor school gekeken wat we allemaal moeten doen, en gaan we weer lekker op tijd naar bed!

@Claudia; wat een mooi briefje van vandaag. Zeer toepasselijk! Dankjewel! Ik ben nu al benieuwd naar die van donderdag, maar hij zit nog netjes dicht! En oja, ligretto spelen we natuurlijk ook! En het leuke is, dat Gambiaanse mensen dat ook gewoon snappen. De man die elke avond bij ons op bezoek komt speelt het nu ook gezellig met ons mee! Pas dus maar op als ik weer in Nederland ben!!

• 31 Januari 2012 - 20:56

Anne-Marijn:

Wat een pit en enthousiasme! Jullie kunnen die kinderen vast heel veel leren! En op spelender wijs komt dat zeker goed! Ik zie dat het gelukt is met de foto's? Paar dan iig! Super!

• 31 Januari 2012 - 21:08

Betsy:

Heey Veerle, moest even bijlezen, wat hebben jullie al veel meegemaakt in die paar dagen. Ben benieuwd of de kinderen jullie tempo gaan overnemen...
    Liefs,
    Betsy

• 02 Februari 2012 - 15:10

Kirsten :

Hee veerle en merle. Wat leuk om te lezen wat jullie meemaken en dat jullie een soort van dagboek bij houden. Echt heel leuk om te lezen!! trouwens nog bedankt voor jullie felicitaties! heel veel plezier met alles wat jullie gaan doen in het lekkere warme gambia. Liefs Kirsten

• 05 Februari 2012 - 16:51

Liesbeth:

Hoi Veerle wat leuk om je zo te volgen. Fijn dat het zo goed gaat en de kinderen zo leuk reageren. Dat het tempo niet zo hoog ligt is in dat soort landen heeeeel normaal. Haha! Groetjes