16 t/m 22 februari - Reisverslag uit Jambanjali, Gambia van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu 16 t/m 22 februari - Reisverslag uit Jambanjali, Gambia van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu

16 t/m 22 februari

Door: veerlevankesteren

Blijf op de hoogte en volg Veerle

27 Februari 2012 | Gambia, Jambanjali

Dag 25: Donderdag 16 februari:
Vandaag stond er weer een dagje onderzoek op de planning. Wat voor ons vaak betekent: emailtjes sturen en lezen van en naar huis, facebook checken, het nieuws in Nederland weer even doorspitten en al dat soort activiteiten. Het begon al goed, want ik had leuke berichtjes van thuis gekregen! Nadat ik deze had gekopieerd naar word, ben ik weer offline gegaan en heb ik deze eens rustig doorgelezen. Heerlijk om weer wat van thuis te horen. Natuurlijk ook weer wat berichten naar huis gestuurd, en de schoolemail en al dat soort zaken gekeken.
Ook wilden we vandaag een gesprek hebben met het kind wat we gisteren uit gezocht hadden voor onze leervraag. Merle heeft een kind uit 5 Green, ik uit 5 Red. Nadat we wat vragen op papier hadden gezet, hebben we het kind uit de klas opgehaald, en daar een gesprek mee gevoerd. Het was grappig om te zien dat mijn jongen, Ansmana, genoot van de individuele aandacht die hij op dat moment van mij kreeg. Het gaf mij een extra zekerheid dat ik de goede jongen had gekozen, dat ik die ga helpen.

Rond 1 uur zijn we weer naar huis gegaan. We konden op school niet veel meer doen, onze internetstick is bijna op, dus wilden we thuis maar verder gaan werken. Thuis hebben we niet veel meer gedaan, veel gekletst en lekker gegeten. Na het eten kwam Nima, ze had ons de hele dag nog niet gezien, en ze wilde even hoi komen zeggen. Het was heel gezellig! Op een gegeven moment vroegen we hoe oud ze was. 21 of 25 of zoiets, want ja, ze was geboren in 1981. Uhm, dan ben je geen 25 meer. En Fatoumata, het meisje? Die was 5, want ja, die kwam uit 1994, dus die was 5. Een wonder in rekenen zijn ze hier dus niet echt!

Dag 26: Vrijdag 17 februari:
Van de week hadden we een telefoontje gehad van een neef van de vader van Merle (ja, vergezocht!) die in Gambia op vakantie was, en die het leuk vond om ons te bezoeken. We hadden voor vandaag afgesproken, we zouden even het huis bekijken en daarna de school gaan bezoeken. Rond een uur of 11 waren ze hier, voor tijd de afwas gedaan en de was gedaan, zodat het huis lekker fris was. Samen met een andere man kwamen ze bij ons, en bekeken ons huisje. Het was grappig om Nederlandse mensen die je helemaal niet kent, zo in je huisje rond te leiden. Nadat ze het huisje gezien hadden, zijn we richting de school gelopen. We hebben alles laten zien, de keuken, schooltuin, bibliotheek en verschillende lokalen. De mannen waren helemaal onder de indruk van wat we vertelden, dat was leuk om te zien!

Hierna zijn we weer naar huis gegaan, en hebben daar met hen nog even wat gedronken. Het waren een paar gezellige uurtjes, met mensen die je waarschijnlijk de rest van je leven niet meer ziet. Maargoed, het was een leuke opvulling van de dag.

Verder niet meer zoveel gedaan vandaag. We zijn op een gegeven moment met school bezig gegaan, zodat we van het weekend bij Christine op internet kunnen om wat meer bronnen en gegevens op te zoeken. We worden namelijk morgenmiddag opgehaald door Christine en Alied, en gaan dan naar hun huis in Madiana. Daar eten we, blijven we slapen (dus we kunnen op skype!) en zondag gaan we naar het strand. Ik zit nog te twijfelen of ik zondagochtend met ze mee ga naar de kerk. Ergens wil ik het wel graag zien hoe het hier gaat, en ik denk ik niet meer vaak de mogelijkheid krijg om het mee te maken. Maar anders zijn we zondagochtend alleen thuis, en dan kunnen we ook weer op internet en voor school bezig. ’s Middags gaan we dan naar Paradise Beach, en worden we tegen de avond weer teruggebracht naar huis. Een heerlijk weekend voor de boeg dus!

Dag 27: Zaterdag 18 februari:
Vanochtend zijn Merle en ik goed bezig geweest voor school, omdat we ’s middags door Christine opgehaald zouden worden, en we dan ’s avonds op internet zouden kunnen. Christine had gezegd dat ze hier rond een uur of 3 zou zijn, maar uiteindelijk was het tegen 5 uur dat ze hier was. In tussentijd hebben Merle en ik maar Ligretto gespeeld, en jaja, ik word steeds beter! Eenmaal aangekomen bij Alied hebben we eerst lekker wat gedronken, en onze bedden opgemaakt. Daarna gekeken of er iemand op skype was, en een beetje op internet mailtjes kijken en facebooken. Na het eten (soep met broodjes met kaas!) weer online gegaan, en Claudia was er. Dus heerlijk geskypt, alle roddels van het dorp weer doorgenomen en lekker gekletst! Dat was wel echt heel leuk om die weer even te spreken! En daarna Frank, ook helemaal leuk natuurlijk! Weer even lekker tegen elkaar kletsen zonder dat je weet dat het je geld kost. Dus dat was wel errug fijn. ’s Avonds konden we lekker gaan genieten van een zacht bed, die heeft Alied namelijk wel, maar wij helaas in ons eigen huisje niet! Dus daar tegen een uur of 10 maar van genoten.

Dag 28: Zondag 19 februari:
Alied en Christine zijn niet naar de kerk gegaan, want Alied was niet zo lekker. Dus fijn bij huis gebleven, en weer geskyped met Frank. Echt wel fijn om hem weer even te spreken, je hebt het idee dat je dan toch weer dicht bij elkaar bent. En daarna kwam mama online. Die was er net weer van de kerk, en vertelde dat Joram een kast had gekocht voor 50 cent. Ik helemaal benieuwd dus! Papa en Joram waren de kast aan het ophalen, dus helaas niet op skype. Ondertussen lekker met Frank nog op msn gezeten, met Marlies en Claudia op facebook en ook nog artikelen gezocht voor school (leervraag). Dus ook nog wel een beetje nuttig bezig geweest. Op een gegeven moment hoorde ik dat Joram thuis kwam, en al schreeuwend van beneden af aan naar boven kwam om met mij te skypen. Helemaal leuk dus! En ook papa nog even gesproken, ook fijn om die stem weer even te horen. Dat was namelijk voor het eerst. En Joram natuurlijk ook met z’n goede gedrag, die zegt dat hij mailtjes stuurt maar dat gewoon niet doet! Hahah.

Nadat we afgesloten hadden zijn we met z’n 4en (Alied, Christine, Merle en ik) naar Paradise Beach gegaan. Het waaide wel redelijk, dus de zee was niet zo lekker om in te gaan. Maar in de zon liggen, van het lekkere eten genieten en een boekje lezen; het was me een heerlijk middagje! Na tijd zouden Christine en Alied ons terug brengen naar Jambanjelly, maar toen kwamen we erachter dan onze huissleutels nog bij Christine in de auto lagen. En we waren met de auto van Alied gekomen. Blond dus.. Wij weer mee terug richting Madiana, en halverwege zijn we door Alhagy opgepikt en die heeft ons weer terug naar Jambanjelly gebracht. Het was een zeer geslaagd uitje! ’s Avonds bij het insmeren van mijn lichaam merkte ik toch wel wat rode plekken (verbrand) maar dat mag de hinder niet drukken. Zolang het maar bruin gaat worden, vind ik alles best!

Dag 29: Maandag 20 februari:
Deze week weer een nieuwe week stage. We hoopten dat het dit keer een normale week ging worden, maar helaas. We kregen al snel te horen dat ze woensdag/donderdag/vrijdag een soort sportweek hebben, en dat dinsdag daarvoor de teams gekozen worden. Dus; weer haast geen normale lessen, en veel andere activiteiten. Maargoed. Vandaag stond science op het programma. Doordat vorige week Mss Barrow niet op school was, konden we niet vragen welke les we voor vandaag voor moesten bereiden. En we hadden gedacht dat ze in die twee weken zelf al verder was gegaan met haar lessen. Maar nee, dat bleek niet het geval te zijn. Ze was niet verder gekomen dan waar wij de les hadden gegeven (nu 3 weken verder), want ze had alleen maar SES gegeven. Beetje jammer dus. Of wij even verder wilden gaan. Uhm, nee, die kinderen snappen nog half niet hetgene van de vorige les, laat staan dat we met een nieuwe les beginnen. En ze hadden gezegd dat ze wat van ons wilden leren. Dus wij geprobeerd erin te prenten dat leerlingen eerst de vorige les moeten snappen, voor je verder kunt aan een nieuwe les, en dat zij wist wat ze had gegeven, dus dat ze zelf maar de les van vorige week moest herhalen. Op die manier kon ze zelf gaan kijken wat kinderen al wel en niet snapten. Dat vond ze uiteindelijk wel goed om te doen.

In de eerste les die zij gaf, heb ik bij haar in de les gezeten, en een sociogram afgenomen bij ‘mijn’ klas. Het is wel grappig om te zien dat de meisjes echt alleen de meisjes kiezen, en de jongens echt alleen de jongens. Oja, in de klassenmap staan de meisjes genoteerd met een rode pen, de jongens met een blauwe. Onderscheid wordt dus goed gemaakt hier.
Na uitvoering van het sociogram hebben Merle en ik gezellig met haar zitten kletsen. Ze vertelde dat ze 1 van de twee vrouwen was van haar man, hoeveel kinderen ze had, wat voor school ze had gedaan en dergelijke. Het was leuk om ook zo via haar weer wat meer van de cultuur te leren kennen. Op een gegeven moment zijn we binnen gaan zitten, aangezien het buiten in de zon toch wel erg warm was geworden. Ze wilde wel wat Nederlandse woorden leren. Dus wij hadden een lijstje gemaakt, met de Engelse vertaling erachter. Ze heeft het een aantal keer geoefend, en daarna hebben we het opgenomen op film. Zal vast leuk zijn om terug te zien! Na dit heeft ze ook geen les meer gegeven, dus het was weer een dag die we nog niet eerder hadden gezien. Zo leren we elke dag wat nieuws!

’s Middags hebben we niet veel meer gedaan. We hebben even gespeeld met een buurmeisje, gegeten (niet de was gedaan, er was weer eens geen water) en Merle ligt nu te slapen. Morgen weer verder!

Dag 30: dinsdag 21 februari:
Weer een dag school vandaag. Gelukkig wisten we al dat het weer geen normale dag ging worden. In de ochtend moesten we een les Engels geven, en in de middag zouden de leerlingen gaan trainen voor een interhouse –toernooi. Zaterdag is namelijk een onafhankelijkheidsdag van de regio, die uitgebreid gevierd gaat worden, met een soort atletiekwedstrijd tussen verschillende scholen. Daar wordt bij ons dus de hele week op getraind. Bij de les Engels die wij moesten geven, moesten we een tekst op het bord schrijven, die de kinderen over moesten schrijven in hun schrift. Na drie lessen hebben ze dan het hele verhaal compleet, en dat wordt opgegeven als huiswerk. In een les volgend daarop krijgen ze een aantal vragen, die ze over de tekst moeten maken. Erg interessant voor ons dus niet, maargoed, we hebben de lap tekst maar op het bord geschreven. Op een gegeven moment zeiden we dat ze alles af moesten hebben, voor ze naar de volgende les mochten. Dat was de les mathematics. Er waren twee meisjes die het niet af hadden, dus die moesten van ons blijven zitten. Één van die twee was daarna redelijk snel klaar (maargoed, al met al bijna anderhalf uur gedaan over een bladzijde uit het schrift opschrijven), maar die ander heeft ruim 2 uur bij ons in de volgende les gezeten. Ze wilde op een gegeven moment weg lopen, maar ik kon haar nog niet in de gaten houden. Toen ze het af had, is ze samen met Merle naar de volgende leerkracht gelopen. Die was niet aanwezig, maar wel de directeur. Daar moest ze het dus tegen vertellen, en dat was natuurlijk niet best. Gelukkig werd er een korte preek tegen haar gehouden dat ze voortaan beter haar best moet doen. Van de volgende klas had de eerste het werk alweer af. Badjie (de directeur) kwam achter Merle aanlopen, en vroeg hoe het ging. We gaven aan dat er in die klas iemand had gezeten die in tien minuten klaar was geweest met het overschrijven. Hij geloofde het eigenlijk niet, maar uiteindelijk ging hij er toch mee akkoord.

Ondertussen was Mss Barrow bij ons in de klas gekomen, en die hebben we gisteren wat Nederlandse woorden geleerd. Die ging ze weer oefenen met ons, erg grappig om te zien en te horen! Ze moet gewoon echt haar best doen. Een andere leerkracht (Banna) zag dat, en wilde dat natuurlijk ook leren. Dus tijdens break hebben we ook haar wat Nederlandse woorden geleerd. En allemaal opgenomen op film, dus het is in Nederland te bekijken. :)

Daarna op school geen les meer gegeven. Iedereen was op het sportveld, dus geen leerlingen in de klas. Merle en ik hebben nog even gekeken op de computers van Christine, of daar internet op zat. En gelukkig, dat zat er. Dus we kunnen ook door de weeks de mail van school even kijken of we antwoord hebben gekregen over leervraag etc. Wel fijn.
Eenmaal thuis hebben we de was gedaan (echt enorm veel vandaag!), dus daar waren we ruim een uur mee bezig. Verder niet meer zoveel gedaan. Vanavond hebben we weer bij Metta en haar dochter en kleindochter gezeten, lekker gekletst. En nu nog tijd voor een glaasje cola denk ik, en dan lekker het bed in! Oja, zaterdag gaan Merle en ik dus met Mss Barrow naar dat feest toe, ben benieuwd!

Dag 31: woensdag 22 februari:
Opnieuw een rare dag stage. De eerste les moesten we geven, mathematics. In de les moesten we eigenlijk een hele grote tabel op het bord schrijven, die de kinderen over moesten schrijven, waarna ze daarna een paar opdrachten daar mee moesten maken. We vertelden aan Mr Kolley dat dat geen zin had om te doen, leerlingen schrijven veel over, maar ze leren er niks van. We hebben maar wat herhalingen gedaan van de afgelopen weken, en dat was hard nodig, want ze snapten er nog niet veel van. De les hebben we dus wel nuttig gebruikt. Na deze les was het tijd voor een soort sporttoernooi. Volgende week zaterdag is er een interschool-toernooi, waar een soort atletiekwedstrijd gehouden wordt. Daar wordt serieus 3 volledige dagen voor getraind. En er wordt dus geen les gegeven. Wij moesten ook bij een groep leerlingen zijn, om ze aan te moedigen en dergelijke. Het enige wat wij gedaan hebben, is een beetje in de zon zitten. Op een gegeven moment ben ik met Isatou Barrow mee gaan doen met de oefeningen. Dat was grappig om te doen! En zeer sportieve foto’s ook! :)

’s Middags hebben we niet zoveel meer gedaan. We hebben een spelletje Mens-erger-je-niet gespeeld, en ook nog wel wat voor school gedaan. Maar dat was de dag eigenlijk wel. Gisteravond hebben we van Metta (beheerder van de compound) een armband gekregen, die zij ook heeft. Een symbolisch iets dus! Zeer leuk om te krijgen!

  • 27 Februari 2012 - 16:46

    Marian:

    Ha Veerle, wat leuk om zo met je mee te kunnen lezen. Het schoolsysteem is echt heel anders als ik het zo lees.. Leuk dat je geniet, fijne weken!
    Marian

  • 27 Februari 2012 - 17:27

    Judith:

    ha dochter, wat heerlijk weer, zo'n lang verhaal. Het zou wel es bijzonder zijn, als je een normale stageweek zou hebben! Dat had je vantevoren ook niet allemaal kunen bevroeden (oud-Nederlands woord...., snap je wel uit de context ;-)).
    Ik kijk al weer uit naar de volgende reeks verhalen, dat zal wel gaan over een heerlijke week vakantie. Deelvraag: wat is het meest significante verschil tussen een stageweek en een vakantieweek. Ik ben benieuwd naar de uitslag van dit onderzoekje!
    dikke kus, je moeder!

  • 27 Februari 2012 - 19:27

    Anne-Marijn:

    Hoi Veerle! Dat is voor mijn gevoel lang geleden dat ik wat van je gelezen heb! Of heb ik nu en verslag gemist? Heb nu een ultra modern mobieltje met internet dus kan mijn mail nu ook op mijn mail checken.misschien dat er dus wel wat bij in geschoten is ;) maar goed, nu een mooi lang verslag gelezen.wat en belevenissen zeg! En wat kunnen die docenten veel van jullie leren zeg! Goed dat je uitlegt dat je niet verder moet gaan met nieuwe leerstof als de kinderen het nog niet begrijpen. Sneu van dat meisje dat te lang deed over het schrijven en ook nog op de koop kreeg

  • 27 Februari 2012 - 19:34

    Anne-Marijn:

    Hoi Veerle! Dat is voor mijn gevoel lang geleden dat ik wat van je gelezen heb! Of heb ik nu en verslag gemist? Heb nu een ultra modern mobieltje met internet dus kan mijn mail nu ook op mijn mail checken.misschien dat er dus wel wat bij in geschoten is ;) maar goed, nu een mooi lang verslag gelezen.wat en belevenissen zeg! En wat kunnen die docenten veel van jullie leren zeg! Goed dat je uitlegt dat je niet verder moet gaan met nieuwe leerstof als de kinderen het nog niet begrijpen. Sneu van dat meisje dat te lang deed over het schrijven en ook nog op de kop kreeg van de directeur.het arme kind kon er vast niks aan doen.jammer dat je niet de tijd van de wereld hebt om al die kinderen individueel te helpen.je kunt er vast heel veel mee bereiken.maar jullie helpen 2 kindjes dus dat is fantastisch en die twee kindjes mogen blij zijn met jullie! Wat betreft die kast van Joran, kwam die uit de kerk? :p dan was dat vast onze oude kast ;) Hihi grappig! Hè ik stop er weer mee.ga zo door! Volgens mij doen jullie het top daar! Dikke kus uit het saaie nederland

  • 02 Maart 2012 - 06:39

    Betsy:

    Hoi Veerle,

    Heerlijk even je wel en wee gelezen! Het lijkt me wel relext daar. Maar wat een onderwjssysteem zeg, daar zou ik geloof ik niet tegen kunnen. Je moet niet al te prestatiegericht zijn.
    Geniet er nog van daar!


  • 04 Maart 2012 - 12:52

    Young-Ae:

    Hoi, veerle, ik had net een reactie geplaatst, maar zie het er niet tussen staan, dus plaats ik het wel ff opnieuw!
    IK vind het erg leuk om de reisverslagen terug telezen, en wat hebben jullie al een hoop gedaan! Ik weet zeker dat jullie dadelijk zeer goede juffen zullen worden. Enne die zon......stuur daar eens iets van Nederland, heerlijk die temperaturen daar. Geniet nog van de dingen die gaan komen, want de tijd gaat sneller dan je denkt!!
    Ik ben benieuwd naar de volgende verslagen. Hou je/jullie haaks daar!

    lieve groet van Young-Ae

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Jambanjali

Stage in Gambia!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2012

17 t/m 27 april

19 April 2012

De Bushtrip

13 April 2012

29 maart t/m 11 april

29 Maart 2012

22 t/m 28 maart

22 Maart 2012

15 t/m 21 maart
Veerle

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 22136

Voorgaande reizen:

06 November 2013 - 28 Januari 2014

Ethiopië

23 Januari 2012 - 27 April 2012

Stage in Gambia!

Landen bezocht: