22 t/m 28 maart - Reisverslag uit Jambanjali, Gambia van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu 22 t/m 28 maart - Reisverslag uit Jambanjali, Gambia van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu

22 t/m 28 maart

Door: veerlevankesteren

Blijf op de hoogte en volg Veerle

29 Maart 2012 | Gambia, Jambanjali

Dag 60: donderdag 22 maart:
Op naar school, weer een dagje wat internetten en wat kijken voor WPO. Sollicitatiebrieven gekregen van papa, zodat ik zelf ook aan het knutselen kan!
’s Middags niet veel meer gedaan. Ik was erg moe, dus ben halverwege de middag lekker in slaap gevallen. Nouja, lekker? Ik werd wakker met een stijve nek en m’n handen volledig doof, dus de eerste minuten dat ik wakker was kon ik nog niks..

Dag 61: vrijdag 23 maart:
Nog 5 weken, en dan zijn we weer thuis. De tijd gaat echt heel erg snel, ik kijk wel uit naar alles wat er nog gaat komen (papa en mama op bezoek, Leon op bezoek), maar ik geniet ook nog elke dag van wat er hier gebeurd. Vandaag een dagje druk bezig voor school, omdat we aankomende week onze leervraag moeten uitvoeren op stage. En tja, dan is het best belangrijk als je alles wat je daarvoor moest hebben gedaan, ook daadwerkelijk gedaan hebt .Dus; hard aan de studie.
Helaas was ik weer niet lekker vandaag, de wc heeft mijn vele bezoekjes denk ik wel gewaardeerd. Merle was ook nog niet echt helemaal fit, dus we denken dat we wat verkeerds hebben gegeten. Maargoed, gelukkig zijn we thuis. Heb wel een slag kunnen slaan in m’n leervraag, en ook nog in m’n demonstratieportfolio, dus het resultaat mag er zijn. Ik hoop dat ik beide nog kan afronden in Gambia, zodat ik in Nederland weer wat minder te doen heb, heb namelijk nog genoeg verslagen liggen;).

Dag 62: zaterdag 24 maart:
En weer een dagje aan de studie. Er moet nog genoeg gebeuren, dus we blijven lekker thuis vandaag. Merle is totaal niet fit, dus voor mij is er een verzorgende taak weggelegd;). Ook ik heb vandaag weer vele bezoekjes aan de wc afgelegd, dus ook ik was blij dat ik gewoon thuis. Best vervelend is dan wel, als je geen water hebt… Maar ook dat probleem werd weer opgelost.
Verder weer veel kunnen doen voor school. Het einde van de leervraag tot het moment van uitvoering is in zicht. Morgen nog een stuk doen en dan kan ik maandag beginnen met uitvoeren. En dan is het met anderhalve week ook alweer gedaan met stage, dus het moet ook echt gebeuren dit weekend.
’s Avonds hebben we weer een aflevering van Roots gekeken. Een erg indrukwekkende serie (van afleveringen van anderhalf uur) die over de slavernij hier in Gambia en Amerika gaat. Niet leuk om te kijken natuurlijk, want die slaven werden wel echt vernederd. Maar het is een mooie serie, dus elke avond proberen we een aflevering te kijken! :)

Dag 63: zondag 25 maart:
En hup, maar weer voor school aan de gang! Maar gelukkig is vandaag m’n leervraag tot zover afgekomen, dus ik kan morgen beginnen met uitvoeren! Wat een opluchting. We zouden eigenlijk vanmiddag naar een bruiloft in een buurdorpje gaan, van een nichtje van onze compound-beheerster. Maar, nog steeds vindt de wc mijn, en Merle’s, bezoekjes erg fijn, dus we hebben besloten om maar lekker thuis te blijven. Ik weet niet of dat helemaal in goede aarde is gevallen bij onze lieve mensen, maar het is even niet anders. Om nu redelijk ziekjes ergens te zijn waarvan je niet weet of ze wel een wc hebben, is niet echt een prettige gedachte.
En, vanavond natuurlijk weer een aflevering van Roots gekeken. De dvd deed het niet zo goed, maar met veel geduld is het uiteindelijk toch gelukt. Nog één aflevering te gaan, en dan weten we precies hoe de slavernij hier is geweest.

Dag 64: maandag 26 maart:
Nog 5 dagen stage te gaan, waarvan Merle vandaag haar natuurcircuit geeft, dus een leuk dagje voor de boeg. 6 leuke opdrachten, die alle kinderen een keer moeten doen. Zoiets kennen ze hier helemaal niet, dus het is een totale verrassing voor die kinderen.
Het was erg geslaagd, kinderen die veel lachen, Merle die haar opdrachten goed had uitgevoerd, leuke foto’s en een prachtige groepsfoto. Wat wil je nog meer?
Halverwege de dag kregen we ook even te horen dat de kinderen morgen vakantie krijgen. Dit zouden ze eigenlijk 5 april pas krijgen, maar omdat er verkiezingen ofzo zijn, krijgen ze een week eerder. En dan in plaats van 2 weken maar gewoon 3, kan toch best? Dus Nederland, niet zo moeilijk doen met al die lesuren enzo, een weekje vakantie is makkelijk gepland! Maar, voor ons betekent dat, dat we nog maar 1 dag stage hebben. Oeps, met de leervraag in het vooruitzicht. Nouja, dan maken we daar ook maar weer een verantwoording, en natuurlijk het beste van. Een raar idee is het wel, dat morgen onze stage alweer voorbij is. In de week voordat Leon komt (16 april) gaan we dan nog wel heen om echt afscheid te nemen van de school en van de kinderen. Hebben we dus een week langer vakantie dan dat we hadden gedacht. Wat gaan we allemaal doen? Verslagen maken (nu toch genoeg tijd voor), naar het strand (nog even wat bruiner worden), uitslapen (dat doe je immers in je vakantie), en verder? Filmpjes kijken denk ik.. We moeten de tijd maar een beetje zien te doden.
Ook werden we uitgenodigd voor een vergadering voor leerkrachten voor morgen. Op de agenda stonden een boel dingen: lesrooster, aanwezigheidsplicht, schoolvakken, etc. In elk geval genoeg om volgens mij een week te kunnen vullen, en hier doen ze dat in twee uur denk ik. Maar dat maken we morgen allemaal mee! Het is trouwens wel de eerste keer dat we zien dat er een vergadering is. Dus in tien weken tijd, één vergadering? Pap, neem er maar een voorbeeld aan;)! Hahah.
Nu wilden we eigenlijk gaan koken, maar helaas, er is geen water. Dus het koken wordt niet echt wat. En, het is al half 8. Voor dat wij dus wat eten op het bord hebben, is het op zijn minst half 9. Iets minder prettig. Maar; een leuk vooruitzicht; morgen laatste dag stage! Dus daar hebben we dan wel weer wat voor over!

Dag 65: dinsdag 27 maart:
Vandaag de laatste dag school voor de vakantie begint. In Nederland zou ik blij zijn met een extra weekje, hier gaat het schoolwerk me alleen maar op de nek zitten. Dus niet echt prettig. Maargoed, vandaag dus het laatste dagje. Eenmaal op school aangekomen hebben we eerst een paar groepsfoto’s gemaakt met alle leerlingen (voor zover die aanwezig waren) van Grade 5. Het was een heel gepuzzel, en ruim een uur later was de foto dan ook gemaakt. Maargoed, wel een ontzettend leuke herinnering! Daarna was het alleen maar in de zon zitten, en niks doen. Beetje kletsen, beetje met wat kinderen spelen en toen was het tijd voor een soort assemble. De kinderen kregen te horen dat ze dus eerder vakantie hebben, en dat ze naar huis mochten gaan. Dat was rond een uurtje of 11 uur. Om 12 uur zou er een vergadering zijn voor alle leerkrachten, en er was aan ons gevraagd of we daar ook bij aanwezig wilden zijn. Dus op naar de vergadering. Gelukkig begon deze al eerder dan 12 uur, zodat we niet zo lang hoefden te wachten. Als wij in Nederland zo bij een vergadering zitten zoals de leerkrachten dat hier doen, zouden we de ruimte uit gebonjourd worden. Van de 42 leerkrachten die aanwezig waren, lagen er 14 met hun hoofd op hun handen op tafel. Echt geïnteresseerd waren ze dus niet. Uiteindelijk is uit de vergadering gekomen dat de leerkrachten altijd hun lessen voor moeten bereiden, niet zozeer omdat de kinderen dan aangeboden krijgen wat ze moeten krijgen, maar meer omdat als er dan inspectie oid komt, dat ze dan kunnen aantonen dat ze het wel voorbereid hebben. Vage constructie dus. Daarna ging het erover dat de leerkrachten op tijd op school moeten komen, en niet pas na de kinderen. Veel zijn er ook pas tegen half 9, terwijl om half 9 eigenlijk de lessen moeten beginnen. Maar daarentegen, ook veel leerlingen zijn allemaal te laat. Conclusie hier was; al is er maar één leerling, je moet beginnen met je les. Jammer dan voor alle andere leerlingen. Fijn dus.. ;)
Hierna kwam er een discussie over iets wat Merle en ik niet echt goed konden volgen. Het was een boel over en weer geschreeuw, niet echt collegiaal. Op een gegeven moment was er één leerkracht (die Engels geeft bij ons) die zijn zegje had gedaan, maar het blijkbaar niet kon winnen, en hij liep zo het lokaal uit. We hebben hem daarna ook niet weer gezien.
Na ruim anderhalf uur was de vergadering afgelopen, maar wat er nu uiteindelijk is besproken, niet echt veel. Nuttig is anders te noemen dus.
Eenmaal thuis hebben we niet zoveel meer gedaan. We hebben naar school gemaild dat we ons onderzoek niet kunnen afronden, ivm de vervroegde vakantie. ’s Avonds kwam Nima ons nog wat brengen, en toen hebben we wat foto’s met haar gekeken. Erg leuk om te zien, er kwamen steeds meer mensen in ons huisje om foto’s te bekijken. Leuk leuk! Daarna de laatste aflevering van Roots gekeken, wat een indrukwekkende serie. Is een aanrader om aan te schaffen, dus dat ga ik in Nederland denk ik maar doen.
Oja, vanmiddag en vanavond heeft het heel hard geregend! De eerste keer hier in Gambia dat het voor ons regent. Dus gelijk maar een filmpje van gemaakt. Het is dan ook niet dat het een beetje drupt, maar gewoon met bakken uit de hemel.

Dag 66: woensdag 28 maart:
Onze eerste dag vakantie! Zo voelt het nog niet echt, maar het is wel de waarheid. Eerst maar es lekker uitgeslapen tot kwart voor 10, daar was ik dus wel aan toe. Daarna rustig ontbijt gehaald, lekker gegeten en toen aan de schoonmaak gegaan! De hele woonkamer hebben we overhoop gehaald, overal gedweild zodat we weer in een schoon huisje wonen! Een lekkere lunch (met tonijn, tomaat en uit) als beloning! ’s Middags geprobeerd om weer op internet te komen. In het huisje lukt email kijken nog wel net, maar iets versturen wordt al wat lastiger. Dus morgen op school maar weer op internet om even te skypen met Frank en de nodige mailtjes te versturen.
Oja, vandaag ook een sollicitatiebrief geschreven. Morgen deze ter controle maar even aan papa sturen, en naar aanleiding daarvan kan ik wel die andere twee brieven schrijven.
Vanavond weer een filmpje gekeken, en lekker slapen! Morgen skypen met vriendlief!!

  • 02 April 2012 - 07:09

    Anne-Marijn:

    Hoi Veerle!

    Daar was ik weer! Volgens mij heb ik even een verslag overgeslagen, maar ben de afgelopen week verhuisd, dus druk druk druk ;)

    Wat een mooie foto's! :D Super! Ze kijken wel een beetje moeilijk ;)

    Wat een manier van vergaderen zeg! Hahaha! Dat ze zelf niet door hebben, hoe slecht het onderwijs en hun vergaderingen enzo geregeld zijn!

    Wat een stress kun je dan hebben he? Rondom school... Pfff, ken dat! Maar jullie hebben nu extra weekje, dat moet lekker zijn! Alleen je laatste opdracht op school....hoe ga je dat nu doen? Dat is wel echt irritant! Meis, nog even volhouden! Je hebt je huisje lekker aan kant, en dan nu met volle energie verder met de opdrachten! Weet dat het uiteindelijk allemaal af is!! En dat je dan echt kan genieten!

    Wat doe je de laatste weken in Gambia??

    Groetjes Anne-Marijn

  • 04 April 2012 - 11:16

    Riny:

    Veerle ik geniet elke week weer van je verslagen jullie maken heel wat mee.
    Nu een week genieten samen met je ouders.
    Ik zie al uit naar de verhalen en ben benieuwd hoe je ouders het ervaren!!
    Veel plezier.

  • 14 April 2012 - 20:18

    Christine:

    Ik geniet van je verhalen. Zometeen nog veel meer als jullie weer terug zijn van jullie trip door Gambia heen.!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Jambanjali

Stage in Gambia!

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2012

17 t/m 27 april

19 April 2012

De Bushtrip

13 April 2012

29 maart t/m 11 april

29 Maart 2012

22 t/m 28 maart

22 Maart 2012

15 t/m 21 maart
Veerle

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 22147

Voorgaande reizen:

06 November 2013 - 28 Januari 2014

Ethiopië

23 Januari 2012 - 27 April 2012

Stage in Gambia!

Landen bezocht: