Weer thuis! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu Weer thuis! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu

Weer thuis!

Blijf op de hoogte en volg Veerle

29 Januari 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Dag 82, maandag 27 januari
Vandaag gaat het gebeuren, we gaan naar huis! Om kwart voor 7 hebben we Lidya en Assegid uitgezwaaid toen ze naar het werk gingen. De rest van de ochtend hebben we nog de laatste spullen ingepakt en veel spelletjes gedaan met Hermon en Fio. Het is leuk om te zien hoe ze vooruit gaan in de spelletjes, dus dat beloofd nog wat als we ze weer een keer zien, dat ik of Claudia niet meer met Ligretto kunnen winnen…
Om half 12 kwam Tirsit thuis en hebben we geluncht. Na de lunch kregen we nog een certificaat van de organisatie, om aan te kunnen tonen dat we daar vrijwilligerswerk hebben gedaan. En dat is mooi geworden! Op wat dikker papier, en erg professioneel! Hierna zijn we samen met Tirsit en Mulu naar het vliegveld gegaan. Omdat zij niet mee naar binnen mogen, moesten we buiten al afscheid van hen nemen. Tirsit kreeg de tranen in de ogen, en we kregen weer een knuffel, en nog een, en nog een keer. Het is dus wel duidelijk dat ze het echt niet leuk vindt dat we weer naar Nederland gaan, en dat is opzich een goed gevoel. Eenmaal echt afscheid genomen zijn we naar binnen gegaan, waar we nog wel een tijd hebben moeten wachten voor we vlogen. Maar wat een luxe vliegtuig hadden we! We zaten volgens mij business-class, terwijl we gewoon economy-class gereserveerd hadden. We konden de benen recht vooruit doen en kwamen toen nog niet tegen de stoelen voor ons! Jammer dat deze vlucht maar 4 uur duurde, ik had er wel langer willen zitten! Op Dubai hebben we eerst wat gedronken en zijn uiteindelijk in slaap gevallen, zodat de twaalf uur die we hier moeten wachten wat sneller doorkomen!

Dag 83, dinsdag 28 januari
Rond 8 uur konden we inchecken voor het vliegtuig naar Dusseldorf, en iets voor negenen zijn we de lucht ingegaan. Helaas hadden we hier niet van die luxe plaatsen, dus moesten het doen met weinig beenruimte en een kaarsrechte stoel die niet heel gemakkelijk naar achteren ging. Maar de service was prima, in 6,5 uur tijd hebben we zowel ontbijt als lunch gehad, en ik kan je zeggen dat ik daarna bomvol was. Om half 1 zijn we geland op Dusseldorf, en na het ophalen van de koffers stond daar iedereen te wachten, mét een prachtig spandoek of wij zin hadden in boerenkool! Op het vliegveld daar hebben we met z’n allen koffie en thee gedronken en zelfgemaakte appeltaart gegeten, omdat mama vandaag jarig is! En daar ook gezongen voor haar, het was erg gezellig!
En toen, twee uur in de auto naar Dedemsvaart. Onderweg natuurlijk veel verteld, en vooral genoten van de weg, die is hier echt heel erg goed in vergelijking met de weg in Ethiopië! Eenmaal thuis hing daar een welkom-thuis spandoek! Verrassing! Gerrit en Gerda zouden ook komen om te eten, maar toen kwamen er anderen binnen, namelijk Ruben en Cecilia! Nog een verrassing! Met elkaar hebben we dus heerlijke boerenkool gegeten, en daarna onze selectie van foto’s bekeken, al vonden ze dit al erg veel.. het is maar goed dus, dat we een selectie hebben gemaakt.
Drie maanden Ethiopië zijn voorbij gevlogen! We hebben ontzettend veel gedaan en gezien en enorm veel ervaringen opgedaan. Het is een tijd die ik nooit had willen missen, en ben dan ook zeer blij dat ik deze kans heb gehad en heb gedaan! Ik zal dit allemaal niet snel vergeten!!