Dagboek Veerle - Reisverslag uit Jambanjali, Gambia van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu Dagboek Veerle - Reisverslag uit Jambanjali, Gambia van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu

Dagboek Veerle

Door: veerlevankesteren

Blijf op de hoogte en volg Veerle

30 Januari 2012 | Gambia, Jambanjali

Vrijdag 27 januari 2012:
We zijn vanmorgen iets later op gestaan dan andere dagen, we hadden de wekker op 8 uur staan. Gelukkig werden we al eerder wakker gemaakt door de moskee, dat is altijd fijn om 5 uur. Niet echt dus. Daarna lekker een broodje gehaald, en ons klaargemaakt om naar het strand te gaan. Christine zou om half 11 bij ons zijn om boodschappen af te leveren en dan zouden we met de bushtaxi naar Paradise Beach gaan. Christine kwam samen met Wietse en Jannie (twee vrienden van Alied en Freek-Jan), en Wietse ging onze kraan maken. Helaas was de kraan totaal verroest en moest er een nieuwe komen. Deze was echter niet in Jambanjelly te vinden, maar wel in Brikama, waar zij met z’n drieën heen gingen naar de houtsnijmarkt. Ze wisten niet hoelaat ze terug zouden komen, dus Merle en ik besloten om maar niet naar het strand te gaan, zodat we thuis zouden zijn als Wietse de kraan kwam maken. Christine vroeg ons of we dan maar mee gingen naar Brikama, dan hadden we toch wat te doen vandaag. Snel omgekleed, en op weg naar Brikama. Een kraan was snel gekocht, en op naar de houtsnijmarkt. Wat een mooie spullen hebben ze daar! Maar ze zijn er erg opdringerig, dus je moet goed je best doen om de verkopers van je af te houden. Eén man vond het zo geweldig dat we kwamen, dat we een kettinkje cadeau kregen. We hebben vaak tegen hem gezegd dat we geen geld bij ons hadden, en dus ook niks konden kopen maar ook geen fooi konden geven. Maar toch kregen we het kettinkje mee, en moesten we met hem op de foto. De rest van de winkeltjes is hij met ons meegelopen, om uitleg te geven bij bepaalde beelden en gemaakte dingen. We kregen een jambée-les van hem en hij legde uit over de 3 apen met horen/zien/zwijgen. Ook de zeven maskertjes voor elke dag van een week werd uitgelegd. Toch heel erg leuk om op deze manier over zo’n markt te gaan, zodat je weet wat de betekenis erachter is, en dat had je zelf niet kunnen bedenken.
Eenmaal thuis hebben we geprobeerd om op internet te komen, en na lang wachten hebben we allebei een emailtje naar huis gestuurd. Ook nog even wat andere mail gekeken, en al met al waren we meer dan een uur verder. Het laden duurde namelijk erg lang. Vanavond gaan we het nog een keer proberen, na 11 uur is het internet gratis, dus wellicht kunnen we dan wat langer en sneller internetten.
De rest van de dag hebben we niet zo heel veel meer gedaan. We konden geen boodschappen (groente) meer krijgen, dus hebben we wat in elkaar geflanst van wat we mee genomen hadden van Nederland. ’s Avonds hebben we wat gelezen en het spel Ligretto gekregen. Dankjewel Claudia, ik kan nu ook een keer winnen!! :) Pas maar op als ik straks weer in Nederland ben!
We hebben ook al redelijk wat foto’s gemaakt, erg leuk om alles zo vast te leggen. Om ze te versturen en op internet te zetten gaat niet lukken, aangezien de verbinding daarvoor te laag is. Jullie zullen het dus moeten doen met de foto’s die jullie nu al hebben en anders moeten jullie wachten tot ik weer in Nederland ben!

Zaterdag 28 januari:
Hiep hiep hoera voor mama! Gefeliciteerd mam, met je verjaardag!
Vandaag zijn we naar het strand gegaan. Het was heerlijk weer, dus we hebben lekker gezwommen en gezond. Je kunt nog niet echt zien dat we bruiner worden, maar we doen hard ons best!
’s Avonds hebben we de les voor maandag voorbereid. Toen we eenmaal naar bed wilden, zagen we dat er twee grote spinnen in de badkamer zaten. Merle begon heel hard te gillen, dus ik moest degene zijn die ‘dapper’ was en de spinnen weg moest halen. Gelukkig hadden we van Christine een spuitbus gekregen met een soort verdovingsmiddel. Helaas wisten we niet zo goed hoe het werkte, dus we hebben erg veel gespoten. Niet alleen de spinnen kregen het op de longen, ook ikzelf. Dus snel de deur maar dicht gedaan, en naar de woonkamer wat gegeten en gedronken. Wat voelde ik me beroerd! Bij mij op de slaapkamer hing de geur ook nog heel erg, dus uit nood heb ik maar bij Merle geslapen. Het was wel gezellig even, maar toch heb ik erg slecht geslapen.

Zondag 29 januari:
Vandaag echt een loom dagje gehad. We zijn heerlijk met Christine naar het strand gegaan, meer hebben we ook niet gedaan. Als het goed is stuurt Christine zometeen dit dagboek weer naar Nederland, en kunnen jullie het lezen op de website!
Veel reacties heb ik nog niet gelezen, aangezien het internet zeer traag is. Een mailtje sturen kost meer dan een half uur, dus je begrijpt dat het reageren dan ook niet zo snel is. Foto’s meesturen lukt vanuit Jambanjelly helaas niet, daarvoor zijn de bestanden te groot. Daarom stuurt Christine nu ook een paar foto’s mee, om een indruk te geven van hier uit Gambia!

@ AnneMarijn: erg leuk om gelijk je reactie te lezen! Het is hier echt geweldig, de tijd vliegt, dus we genieten van elk moment. Helaas dus niet echt mogelijk om foto’s te sturen, maar die zie je dan wel als ik weer terug ben in Nederland, of wellicht als we in het toeristengebied zijn dat we wat kunnen sturen. Hou het dus maar in de gaten!!

• 30 Januari 2012 - 17:31

Anne-Marijn:

Ha Veerle!

Dat is echt erg jammer, want foto's maken het verhaal letterlijk compleet ;) Wij zaten in een gastgezin en konden zodoende op hun computer de foto's uploaden. We maakten ze btw wel kleiner! Misschien moet je dat ff een keer proberen. Dat scheelt echt een hele hoop, want eerst lukte het bij ons ook niet! Proberen dus! En anders inderdaad in Nederland, maar lijkt me zo leuk om er nu al wat bij te zien ;) Erg he die spinnen! Wel geniaal dat jullie verdovingsspul hebben! hahaha! Klinkt heel debiel :P Wij hebben snachts wel eens ruim een uur achter zo'n giga grootte spin aan gezeten. Eén grote ravage van stoelen, bedden en kasten van de wand en schoenen en tassen boven op bed. Haha! Ik weet dus wat jullie doormaken ;) Ach op een gegeven moment kijk je er niet meer zo van op. HEbben jullie wel klamboes??

xx Anne

• 31 Januari 2012 - 09:23

Claudia:

Veer!
    Leuk om weer een verhaal(tje) van je te lezen!

Van mij winnen, pf dacht het niet :P

Ik ben het met Anne-Marijn eens, foto's maken het wel een stuk completer haha! Dus hopelijk kun je er nog meer opzetten.

Hoe waren je eerste stagedagen?

Liefs