Aangekomen! - Reisverslag uit Jambanjali, Gambia van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu Aangekomen! - Reisverslag uit Jambanjali, Gambia van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu

Aangekomen!

Door: veerlevankesteren

Blijf op de hoogte en volg Veerle

27 Januari 2012 | Gambia, Jambanjali

Hallo allemaal,

Hier een reisverslag van Veerle uit Gambia. Ze heeft gevraagd of ik dit op internet wilde zetten omdat het internet daar erg slecht is.
"Zet er maar bij dat het wel een lang verhaal is, maar dat ik geen zin heb om een kortere versie te schrijven.. "
Dus bij deze!

Groeten Frank

Maandag 23 januari:
Om half 2 uit bed, om vervolgens om kwart over 2 in de auto te zitten. Op weg naar Schiphol! Onderweg natuurlijk veel contact gehad met Merle, waar zij precies op de weg was. Iets voor 4 uur waren we op Schiphol, en zagen we Merle en haar moeder, en Leon. We konden gelijk gaan inchecken, bij mij was daar gelukkig niks mee aan de hand. Merle moest echter haar terugreis-ticket laten zien, en die stond op 2 mei. Er werd moeilijk gedaan, en er werd al gevraagd of mijn koffer weer omhoog gehaald kon worden. Na veel overleg en nieuwe documenten geprint te hebben mochten we toch inchecken, en konden we afscheid gaan nemen. Om iets over 6 zijn we door de douane gegaan, na natuurlijk nog een laatste, en nog een laatste, en nog een laatste kus van Frank. Wat zal ik die gaan missen de komende drie maanden!!
Na de douane moesten we nog even wachten voor we het vliegtuig in konden, maar om kwart voor 7 was het zover. Ik bij het raam, Merle naast mij. Aan de andere kant zat de meneer uit Coevorden, die ervoor heeft gezorgd dat al onze dozen met spullen hier veilig in Gambia waren aangekomen. Met wat kletsen, slapen en eten zijn we de 6 uur doorgekomen. Eenmaal in Gambia brak het zweet ons uit, zo warm dat het was. Bij de koffers moesten we even wachten op die van Merle, maar ook dat ging allemaal goed. En toen stond Christine daar samen met Alhagy op ons te wachten. Eindelijk weer een bekende, wat fijn dat zij daar stonden! Samen met hen zijn we naar het huis van Alied en Freek-Jan gereden. Die waren nog niet thuis, maar we hebben eerst even lekker wat gedronken. Toen ze thuiskwamen hebben we eerst met hun kennis gemaakt. Daarna hebben we even lekker geslapen, want we waren wel kapot na zo’n lange reis! En natuurlijk even een mailtje gestuurd naar het thuisfront. Wat is het dan leuk om snel een mailtje terug te krijgen! In Nederland is dat niet zo bijzonder, maar in Afrika des te meer! :) Ook hebben we nog even lekker afgekoeld in het zwembad van Alied en Freek-Jan. Heerlijk! Met Freek-Jan heb ik de eerste boodschappen gedaan bij een lokale winkel. Hij heeft mij allemaal dingen verteld over Gambia, heel interessant om te horen. In Gambia praten ze Madinka, maar veel woorden komen uit het Engels met een ‘o’ erachter. Limono, mano (rijst) enz. ’s Avonds lekker Afrikaans (baobab, een soort kokossap met van alles erdoor. Lekker maar even wennen.) gegeten en toen zijn we daarna vrij snel het bed in gedoken. Lekker geslapen!
Dinsdag 24 januari:
De volgende ochtend voor het eerst Afrikaans brood gegeten. Dat is zeker geen straf om te eten, een soort Frans stokbrood maar dan kleiner en zachter. Lekker dus!
Na het ontbijt zijn we met Christine naar het toeristengebied gegaan. We hebben gekeken bij de hotels van onze beiden papa’s en mama’s, en dat zag er zeer goed uit! De eerste boodschappen bij een lokale markt zijn gedaan, en nog even naar een Europese supermarkt gegaan om toch nog wat extra dingen in te slaan. ’s Middags zijn we samen met Alhagy en Christine naar Jambanjelly gegaan om ons huis te bekijken. We trokken veel bekijks, want we zijn ‘tubabo’ (blanken). Dit is iets wat veel mensen natuurlijk niet vaak zien.
’s Avonds hebben we ons eigen potje gekookt, en het was nog lekker ook! Het was natuurlijk wel rijst, maar dat is logisch… Na het eten hadden we een ontmoeting met het hoofd van het dorp. Hij was blij dat wij in zijn dorp komen logeren en zei dat hij hoopte dat we ons snel thuis gaan voelen in het dorp, op de school en met de mensen waar we mee te maken krijgen.
Na de ontmoeting hebben we een sinaasappel op zijn Afrikaans leren eten. De sinaasappel wordt geschild (alleen de harde schil), het bovenste stukje wordt eraf gesneden en dan moet je de rest van het sap uit de sinaasappel zuigen. Het kost even wat moeite, maar je hebt lekker drinken! Haruna (de jongen die het ons leerde) vertelde dat hij zo’n 7 sinaasappels drinkt in de tijd dat wij er één doen. We zijn dus nog wat oefening nodig. Morgen weer een nieuwe dag, met nieuwe ervaringen, nieuwe ontmoetingen en heel veel leermomenten!
Woensdag 25 januari:
Ik heb niet zo heel lekker geslapen, voor de eerste nacht in ons eigen huisje. Maar het kan er mee door, en ik had weer nieuwe energie voor een nieuwe dag. We hebben ons eerst gedoucht (dat moet hier samen, omdat alleen echt niet lukt met deze douche) en daarna voor het eerst tapalapa (brood) gekocht bij een winkeltje. Één brood kan één persoon één dag mee doen, en dat is 5 delasi. 40 delasi is een euro, dus het is niet duur. Om 10 uur zijn we opgehaald door Christine, om kennis te gaan maken op Jambanjelly Basic Cycle School. Eerst hebben we gepraat met de adjunct directeur, daarna zijn we alle klassen door geweest voor een rondje. Elke leerkracht hebben we even gesproken, en tegen alle kinderen werd verteld dat ze voor ons net zo veel respect moeten hebben als voor de andere leerkrachten, dat ze geen klachten verwachten en dat wij een fijne tijd moeten gaan hebben hier in Jambanjelly. Erg indrukwekkend om mee te maken, hoe gehoorzaam de kinderen dan allemaal luisteren. Daarna hebben we afgesproken om morgen weer langs te komen, om in Grade 5 te gaan observeren en te kijken hoe de lessen daar gegeven worden.
’s Middags hebben we de was gedaan (met de hand!) en heeft Christine voor ons een internetstick opgehaald om te proberen of we hier internet hebben. Het signaal is soms niet zo heel duidelijk, maar met wat zoeken kunnen we op internet. Christine gaat dus voor ons zo’n stick kopen, zodat we in ons eigen huisje op internet kunnen en emailtjes kunnen versturen naar het thuisfront!
’s Avonds is Haruna weer gekomen. We hebben weer lekker gekletst en hij heeft wat Nederlandse woorden geleerd aan de hand van een woordzoeker.
Ook hebben we vandaag beltegoed gekocht, en hebben we ons eerste smsje naar huis gestuurd! En ook gelijk reactie, wat is dat leuk. Nu kan ik dus elke avond een slaaplekker-smsje naar Frank sturen, heerlijk!
Donderdag 26 januari:
Vandaag moesten we vroeg ons bed uit, omdat we rond kwart over 8 verwacht werden op de school. Het lopen erheen hadden we korter verwacht, maar het was even lekker lopen. Eenmaal daar weer kennisgemaakt met leerkrachten die er gister niet waren, en met één lerares zijn we naar Grade 5 gegaan, waar ze science zou gaan geven. Officieel begint de les daar om half 9, maar toen waren er nog maar een stuk of 15 leerlingen in de klas. Anderhalf uur later moesten wij de absentielijst doornemen (om alvast wat namen te oefenen) en toen kwamen we tot zo’n 50 leerlingen, in één lokaal! Aan een tafel waar normaal vier kinderen kunnen zitten, zaten er zeven of acht.
Wij vonden dat de les wel wat rommelig verliep, maar dat had er ook mee te maken omdat weinig kinderen een lesboek hebben. De leerkracht moet dus alles vertellen wat er in het lesboek staat, en de opgaven op het bord zetten. De kinderen nemen dit dan over in hun schrift en beantwoorden dat. Opvallend is dat veel kinderen elkaar afleiden, geen antwoord geven en met totaal andere dingen bezig zijn. Voor in de klas hangt er een papier dat je niet mag eten in de klas, maar de sinaasappels worden veel gedronken, ook door de lerares. Om 11 uur was deze les afgelopen (een les die wij in Nederland in 25 minuten ongeveer geven, hier werd er dus ruim 2 uur over gedaan) en kwam de docent die Islamitic lessons geeft. Bij deze les hebben we niet gezeten, omdat veel in Madinka gesproken zou worden en we hier dus niks van zouden begrijpen. We hebben lekker buiten in het zonnetje gezeten (de eerste kleur zit op ons lichaam!) en hebben natuurlijk weer sinaasappels gedronken. Ook hebben we een tas vol mee naar huis gekregen. Om 12 uur was ook de pauze afgelopen, en hebben we even overlegd met het hoofd van Grade 5 (mr. Kollie) en hij vertelde dat we net zo goed naar huis konden gaan, aangezien de leerkracht engels niet aanwezig was en we dus niks meer konden zien. Maandag moeten we een les science geven met z’n tweeën, en dan maar kijken hoe dat gaat!
Eenmaal thuis hebben we lekker geluncht en daarna allerlei huishoudelijke dingen. Denk aan de was, de afwas, schoonmaak en daarna hebben we weer samen gedoucht. Verder niet meer zoveel gedaan, heerlijk gelezen, gepuzzeld en wat geslapen.
Vanavond hebben we aardappelen gegeten, ook die zijn hier lekker! Met een beetje jus en rode kool was het weer een voortreffelijke maaltijd!
Morgen zijn we een dagje vrij, en hopen we dat we naar het strand kunnen, om nog meer kleur op ons lichaam te krijgen!

• 27 Januari 2012 - 23:19

Anne-Marijn:

Hee Veerle (en Merle),

Net om 00.00 uur nog kort even mail checken...kort, dacht ik... dat gaat dus niet door, want ik zag een waarbenjij mail in mijn postvak die gelezen moést worden! Wat herkenbaar!! Zoveel te vertellen en geen zin om je verhaal in te korten, de eetgewoontes, de telefoonkaart, de indrukken op je stageplek, de internetstick! Die internet stick is btw ideaal! Moet je regelen ;) Is zooow ideaal! Lekker dat jullie al een kleurtje krijgen! Dat doen jullie goed! Ik ben gister maar eens onder de zonnebank gekropen. Tja, die zon daar moeten wij nog even op wachten. Meiden heel veel plezier! Genieten en succes met jullie eerste les maandag! Dat komt vast helemaal goed!! :D Ik kijk uit naar het volgende verslag! (met foto's?? :D)

Liefss!

• 28 Januari 2012 - 10:20

Kim:

Hoi Veerle,
    Ik heb je verhaal gelezen, leuk hoor! Van Merle zou ik ook een mail krijgen om het verslag online te zetten maar ik heb nog niets ontvangen! Volgens mij hebben jullie het heel gezellig daar!
    Succes voor maandag alvast en tot over een paar weekjes! ( ik heb er al zin in!)

Groetjes (ook aan Merle) Kim

• 28 Januari 2012 - 12:56

Marian:

Ha Veerle, leuk om te lezen hoe hoe het met je gaat! Wat een andere cultuur zeg, leuk hoe je dit allemaal beschrijft. Succes met les geven: je kunt het!
    Groetjes

• 28 Januari 2012 - 14:04

Youngae Van Kesteren:

Hoi, Veerle, Wat ontzettend leuk om het nu van een andere kant te lezen. Zo te lezen heb je al veel mee ge maakt, en ik ben jaloers op jullie warme zonnetje!!
    IK probeer je te volgen en alles te lezen wat jij/jullie daar allemaal gaan doen. ennee.....die lange lappen tekst, heb ik geen moeite mee hoor, vind het wel leuk omn te lezen.

Groetjes van uit Dordrecht......

• 29 Januari 2012 - 18:47

Janine Kosse:

Hoi Veerle,

Zag op hyves dat je een waarbenjij.nu hebt... Leuk om te lezen hoe het je daar vergaat in Gambia!
    Heel veel succes en plezier daar, Geniet er van!

Liefs Janine

• 29 Januari 2012 - 21:31

Kristien Janssen:

hoi veerle, wat een leuk eerste bericht! en uitgebreid... ;-) ikga je volgen hoor! lieve groetjes en zet je beste beentje voor!!