15 t/m 21 maart - Reisverslag uit Jambanjali, Gambia van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu 15 t/m 21 maart - Reisverslag uit Jambanjali, Gambia van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu

15 t/m 21 maart

Door: veerlevankesteren

Blijf op de hoogte en volg Veerle

22 Maart 2012 | Gambia, Jambanjali

Dag 53: donderdag 15 maart:
Weer een dagje internetten op school. En, vandaag moesten we ook de keuze voor onze WPO scholen opgeven. Een best lastige keuze, omdat ik ook rekening met m’n naam moet houden (van Kesteren). Maar goed, uiteindelijk heb ik 6 scholen opgegeven.
Natuurlijk konden we ook even op skype, dus lekker met Frank gekletst. Heerlijk. Verder op school niet zoveel meer gedaan, en dus waren we lekker vroeg weer thuis.
’s Avonds hebben we buiten op de compound gezeten. We hebben gekeken naar het ontzettend mooie gedans (ahum..) van Noah, en lekker met de kinderen gespeeld.

Dag 54: vrijdag 16 maart:
Een dagje vrij, maar wel ontzettend druk geweest vandaag. We zijn begonnen met een bende was weg te werken, weer van een aantal dagen, dus erg veel. Daarna het hele huis weer schoongemaakt, inclusief alles dweilen. Ik kan je vertellen, als je dat op de Afrikaanse manier moet doen, heb je snel last van je benen..
’s Middags heb ik veel voor school gedaan. Een deel voor de leervraag, alleen toen ik verder wilde, zei mijn laptop: doe het maar mooi zelf. Dus daarna maar een deel voor portfolio uitgeschreven, zodat ik dat een andere keer kan uittypen.
We hadden van Alhagy wat films gekregen, zodat we ’s avonds ook een keer wat anders te doen hebben dan alleen maar patience en kletsen. Vanavond hebben we de passievrucht gekeken. Een niet zo goede film, maar het was wel leuk om deze een keer gezien te hebben. En zo toch nog een avondvullend programma!

Dag 55: zaterdag 17 maart:
Vandaag op weg naar Brikama, om daar samen met Isatou en Banna (twee leerkrachten van school) een Afrikaanse jurk te laten maken. Rond half 1 gingen we hier weg, met de bushtaxi naar Brikama. Die bushtaxi was erg rustig, dus dat was wel een keer een prettige ervaring. Eenmaal in Brikama aangekomen naar de winkel met errug veel stoffen. Jeetje, wat een moeilijke keuze om daar wat uit te kiezen! Na veel stoffen gevoeld en gezien te hebben, heeft Merle gekozen voor een paars met blauwe, en ik voor een groen met oranje. Toen op weg naar de kleermaker. We kregen een paar boeken in onze hand, en daar moesten we een jurk uit gaan kiezen. Die zou hij dan gaan maken. Ook hier weer veel moeite om er één te kiezen, maar uiteindelijk toch gelukt. Ik heb gekozen voor een ‘normale’ rok, en daar een soort hesje overheen wat op een hemdje lijkt. Merle heeft dezelfde rok, maar dan een shirtje met pofmouwtjes. Toen we hadden uitgekozen welk patroon we wilden, ging de kleermaker natuurlijk alle maten opnemen. Het was trouwens wel een oude bende daar, een heel klein straatje, wat vol lag met vuilnis op de grond, met van allerlei handwerken-winkeltjes. Een meubelmakerij, veel kleermakers, veel oude bende.
Toen we hadden aangegeven welke jurk we wilden hebben, zijn we over de markt van Brikama gelopen. Deze lijkt wel een beetje op die van Serekunda, maar de mensen komen hier niet zo naar je toe dat je wat moet kopen. Dat is wel weer fijn aan deze markt. We wisten dat Metta hier in Brikama ergens een restaurant had, dus zijn we daar heen gelopen. Nouja, restaurant, meer een afhaalbar. Maar goed, Isatou en Banna hebben daar wat gegeten en wij alleen wat gedronken.
Na een poosje waren we dat toch wel weer zat, en zijn we naar de compound gegaan waar de ouders van Banna wonen. Eerst wilden Isatou en Banna gaan lopen, maar met het tempo wat zij hebben duurt dat echt heel lang, dus we besloten maar een taxi te betalen. Voor het eerst in een gele taxi. Nou, daar wil ik niet nog veel vaker in zitten. Dat ding rammelt aan alle kanten, de deur kan alleen vanuit binnen open, de ramen zijn overal kapot of zitten er al niet eens meer in. Echt fijn is dat dus niet.. Eenmaal bij Banna aangekomen moesten we lang wachten totdat we weer weg konden. En, het was erg warm, dus dat de waaier op een gegeven moment aan ging, was toch wel heel prettig. Toen kwam er een maaltijd op tafel, en ik werd uitgenodigd om mee te eten. Nouja, dat willen we wel proberen, maar of het echt lekker is.. Het was rijst met een soort prutje van vis, ui en nog iets anders. De vis heb ik ertussenuit gevist (haha leuke woordspeling;)), want dat zag er niet echt lekker uit. Maar voor de rest was het wel te doen.
Toen de kleermaker maar eens opgebeld, of de jurken al af waren. En ja, dat was het geval, althans, één was er af. Dus een taxi gebeld, en weer op weg naar het winkeltje. De jurk van Merle was al af, dus die heeft ze gelijk gepast. Wow, wat was dat mooi! Mijn jurk was hij nog mee bezig, dus daar moesten we op wachten. Op een gegeven moment wilde ik een foto maken van de kleermaker, dat hij met mijn jurk bezig was, toen ik zag dat hij het verkeerde hesje aan het maken was. Dus dat aangegeven, maar gelukkig kon hij er nog de goede van maken. Na lang wachten, ik denk wel ruim een uur, was hij uiteindelijk toch klaar. Normale kleren uit, en de Afrikaanse kleren aan. We kregen veel commentaar van de mensen op straat, dat we er echt mooi uitzagen! Thuis werden we gelijk omhelst door Binta en Nima, ze vonden dat we er echt mooi uitzagen. Nouja, dat geloven we dan maar! Gisteravond hebben we nog lekker de film Mama Mia gekeken, ook al kenden we die nog niet;).

Dag 56: Zondag 18 maart:
Hieperdepiep hoera voor mij! Vandaag 21 jaartjes alweer! Ik werd gelukkig lekker wakker, door een lieve sms van mama. Daarna heeft Merle met haar prachtigste ochtendstem voor mij gezongen, en toen we brood gingen halen, ook nog Nima, Binta en Fatoumata. Ik voelde me wel jarig! Vandaag maar niet naar het strand, want voor morgen moet ik nog wat lessen voorbereiden, dus het kwam beter uit als we lekker thuis bleven. Ondertussen natuurlijk allemaal lieve smsjes gekregen! Erg leuk! ’s Middags hebben we een begin gemaakt met de dvd ‘Roots’, wat gaat over de slavernij hier in Gambia. Erg indrukwekkend, maar wel mooi om te zien. Daarna is Alhagy ons op komen halen, en hebben we onze boodschappen gedaan in Senegambia, waarna we lekker uit eten zijn geweest. Ook hebben we het hotel geboekt voor als papa en mama komen, dus helemaal prima! En als grootste verrassing: Frank belde me ’s avonds, erg fijn om zijn stem op mijn verjaardag te horen!

Dag 57: Maandag 19 maart:
Vandaag moest ik mijn lessencircuit voor natuur/techniek geven. Ik had 6 proefjes naar aanleiding van zintuigen gemaakt, die de kinderen moesten doen. Eindelijk een keer een dag stage die ik leuk vond! De lessen gingen goed, en de kinderen waren erg enthousiast bezig. Na afloop zei de leerkracht tegen mij dat ze vaker zo’n circuitje gaat doen, omdat ze zag hoe leuk alle kinderen het vonden. Toch iets goeds gedaan!
Thuis hadden we eerst geen licht, en later ook geen water. Erg fijn.. Niet dus. Voor we konden gaan koken, was het 8 uur. Tot die tijd hebben we maar de eerste aflevering van Roots afgekeken, met een lekker zakje chips erbij. Fijne avond! :)

Dag 58: Dinsdag 20 maart:
We hadden zaterdag beloofd, dat we vandaag onze Gambiaanse jurk aan zouden trekken. Hm, hadden we dat nou maar niet gedaan.. Het zit namelijk niet echt prettig, je hebt het gevoel dat je geen adem kan halen en fijn loopt het ook niet. Maargoed, we hadden het beloofd, dus toch maar in deze jurk naar school. Engels stond vandaag op het programma. Maar; we wisten niet wat voor les we moesten geven, aangezien gister tegen ons was gezegd dat de leerlingen twee keer mathematics kregen, en één keer science of S.E.S. Dus geen Engels. We hebben even geobserveerd bij Engels, maar al snel kwamen we erachter dat we vandaag op school niet veel nuttigs konden doen, dus hebben we overlegd met Barrow en Kolley, dat we naar huis zouden gaan om veel voor school te gaan doen. Dan konden we de tijd beter gebruiken.
Thuis gelukkig snel de jurk weer uit, en onze eigen vertrouwde kleren maar weer aan. Daarna redelijk snel met school begonnen. Ik heb de lessen van natuur/techniek geëvalueerd, gelijk het leerling-materiaal weer bij elkaar gezocht en een deel voor de leervraag gedaan. Al met al heb ik redelijk wat gedaan, alhoewel dat achteraf niet zo voelde. Maargoed, meer dan je best doen kan gelukkig niet! We moesten ook al redelijk vroeg eten gaan maken, omdat we beloofd hadden dat we bij Haruna op bezoek zouden gaan, om foto’s te kijken van zijn bruiloft. Dus om 7 uur stonden we daar op de stoep, en hebben we een heleboel foto’s gekeken van een echte Afrikaanse bruiloft, maar in kleren en een kapsel waarin ik nog niet dood gevonden wil worden.. Niet echt onze smaak dus. En het ergste kwam nog, een volledige film van de dag. Het zou in totaal ruim 2 uur gaan duren, die film, maar op een gegeven moment hebben we heel netjes gezegd dat we moe waren, en naar huis wilden. Na een half uur film wisten we namelijk ook al wel redelijk hoe het hier bij een bruiloft eraan toe gaat. Haruna liep met ons mee naar huis, omdat we nog de huur voor aankomende maand moesten betalen. Toen hij eenmaal binnen was, zag hij dat we een lamp bovenop de kast hadden geplaatst. Maar; die stond op de Koran. Oei, dat mag natuurlijk niet! Foei Merle en Veerle! Dus hij alles verplaatsen, zodat er niks meer op de Koran stond, maar de lamp nog wel boven op de kast.. Conclusie: zet geen lamp op een Koran, als je Islamitische mensen in je buurt hebt!

Dag 59: woensdag 21 maart:
Voor vandaag stond er mathematics op het programma. Een opdracht waarvan wij dachten dat het niet zo moeilijk zou zijn. Helaas bleek dat niet het geval. De leerlingen van de eerste klas die wij hadden, bleken het nog redelijk lastig te vinden. Op een gegeven moment gingen alle jongens weg, die moesten trainen voor voetbal of iets dergelijks, waardoor we alleen de meiden in de klas nog overhouden. En waarom zou je je best gaan doen, als je ook gewoon een antwoord op kan schrijven? Want 10-2 is toch best 27? Natuurlijk… Ik ben op een gegeven moment met twee schriften, waarvan bijna alles fout was, naar Mr Kolley gelopen, om aan te geven dat wij ons zorgen maakte over het niveau dat de leerlingen hier in Grade 5 hebben. Hij is meegelopen met ons naar de klas, maar daar kreeg niet alleen de klas op zijn kop, maar ook wij. Uhm, dat was niet helemaal de bedoeling. We kregen in elk geval te horen dat van ons gezicht af was te lezen wat we van school vonden, en dat we alles wat zij deden niet goed vinden. We zijn daar op dat moment niet echt op ingegaan, we zijn er met name op in gegaan hoe we de kinderen op een hoger niveau kunnen krijgen, en hoe we de kinderen verder kunnen motiveren. Al met al heeft het nog redelijk lang geduurd in het klaslokaal, totdat de docent Frans langs kwam. Die had ik ook nog maar één keer eerder les zien geven.. Maargoed, of wij de klas uit wilden, zodat de meiden Frans konden leren. Buiten ging Mr Kolley gewoon verder met zijn verhaal. Op een gegeven moment was hij wel zover om, dat hij aangaf dat ze toch veel van ons leerde, en dat wij erg goede leerkrachten zijn, maar dat het lastig voor ons is om ons in deze situatie te verplaatsen, aangezien we in Nederland alles anders zien, met een andere visie. Al met al hebben we ruim een uur met hem gepraat, het was wel een goed gesprek. Ik denk ook dat het van beide kanten wel wat lucht en ruimte geeft.
Daarna hebben we nog een les mathematics gegeven, en op zich was het ook wel weer leuk om te doen, maar het nadeel is dat de lessen zo lang duren, zelfs voor ons als leerkrachten. In totaal zijn we met die les bijna 7 kwartier bezig geweest, dus ook voor ons is het dan moeilijk om de aandacht van de kinderen erbij te houden. Gelukkig ging de tijd wel redelijk snel, en om twee uur waren we weer lekker thuis. Nog wat gedronken en gegeten, en vanavond gaan we aflevering twee van Roots kijken. Ben benieuwd!
Oja, vandaag ook de beoordeling van stage gekregen. Alles excellent, dus ze vinden dat we het goed doen! Isatou Barrow heeft ook wat extra commentaar gelezen, en ze is erg positief. Leuk om te horen/lezen dus!