Dag 26 t/m 31 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu Dag 26 t/m 31 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu

Dag 26 t/m 31

Blijf op de hoogte en volg Veerle

16 December 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

Dag 26, maandag 2 december

Op naar de derde week in Holeta. Ergens is het wel weer spannend, gaat het weer zo goed en net zo leuk als vorige week en de week daarvoor? Eerst zijn we naar het internetcafe gegaan waar ik mijn dagboeken kon mailen. Tirsit ging niet mee, die had kiespijn. Maar omdat zij niet mee ging naar Holeta, moesten we op Martha wacht. En dat duurde best lang, zo'n twee en een half uur.. Dus Facebook was goed bekeken, inclusief de berichtjes en al!

Daarna met Martha op naar Holeta, weer in een contrat-taxi. En dat was nog een heel avontuur, want onderweg werden we aangehouden door een agent. De beste man de taxichauffeur werd aangehouden, omdat er normaal gesproken niet vaak daar taxi's rijden. En bij die controle bleek, dat hij nog een bekeuring open had staan. In Nederland moet je dan betalen of wordt je auto oid in beslag genomen, maar hier halen ze het kenteken van je auto. Daarna krijg je een bewijs daarvan mee en moet je binnen een paar dagen de boete aflossen en krijg je je kenteken weer terug. Een hele ervaring dus, grappig om mee te maken. Voor de taxichauffeur echter minder leuk... Het was nog mazzel dat hij geen bekeuring kreeg voor het niet dragen van de gordel. We hebben er maar stiekem een foto van gemaakt...

Eenmaal in Holeta voelde het wel weer goed om er te zijn. Iedereen was blij dat we weer beter waren en voelde zich ook wel erg schuldig omdat zij eigenlijk de reden waren geweest tot ons ziek zijn. Maar al met al, goed om hier weer te zijn! We hebben gelijk met de leerkrachten besproken hoe we de lokalen kunnen gaan aanpassen, maar dat de leerkrachten daarin verantwoordelijk zijn. Zij gaan het immers ook echt gebruiken in de toekomst, ze doen het voor zichzelf en voor de kinderen! Al met al is eruit gekomen dat we het alfabet aan de hand van woorden (a, appel) gaan maken, het Amhaarse alfabet krijgt ook een plek, evenals de kleuren (rode stip en daaronder het woord 'red') en de cijfers (een 1 met 1 vierkantje, 2 met 2 cirkels etc). We proberen om alle materialen deze week te maken, en misschien al eind deze week een lokaal inrichten. Ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken!!

Aan bijna het eind van de dag hebben we nog een balspelletje (soort poortbal) gedaan. Erg leuk om te doen, maar jammer genoeg zijn er ook hier kinderen die niet op hun beurt kunnen wachten en denken dat ze voor mogen. Maar met deels negeren en deels aanpakken, zonder te slaan, konden zij ook meedoen.

Toen iedereen naar huis ging hebben we de lege flessen die we hadden aan Askale gegeven. Zij zorgt voor de drie neefjes van Bart en we dachten dat ze dat wel kon gebruiken. Als glimlachen konden spreken, waren we volgens mij wel duizend keer bedankt! En daar doe ik het voor!
Na schooltijd hebben we lekker in de zon gezeten (vorige week immers niet zoveel gedaan) en spelletjes gespeeld. Nu lekker op tijd slapen, zo'n eerste dag is wel weer vermoeiend!

Dag 27, dinsdag 3 december

Weer een volle dag op de planning. We hebben het gisteren in de tutorial gehad over het maken van verschillende kaartjes voor in het lokaal. En vandaag de bedoeling om daar een start mee te maken. In de ochtend hebben Claudia en ik veel A4 door midden gescheurd, omdat anders alles te groot werd. En zonder snijmachine, is dat nog best een karwei.. Op een gegeven moment kwam Meseret, of we mee gingen naar de markt. Ja hoor, maar als het maar wat sneller zou gaan dan vorige week. En ja, dat zou gebeuren. Dus wij met haar naar de markt, waar we weer een ander deel hebben gezien dan vorige week. Wat een onwijs grote markt! En het was niet alleen voor ons weer een belevenis, maar zeker voor de ruim 25 kinderen/jongeren/volwassenen die om ons heen stonden om ons eens even goed te bekijken... Daarna water gehaald voor de hele week en op naar de school. Daar waren ze inmiddels bezig met de pauze. Na de pauze zijn we weer verder gegaan met ons klusje voor vandaag, het scheuren van de papieren. En met de lunch zijn we weer meegegaan naar de tuin. Daar was een man bezig om van blokken steen dezelfde grootte van stenen te maken, zodat ze daarmee het gebouwtje konden afmetselen. Wat een werk!! En dan krijg je opeens veel meer bewondering voor de muur die al klaar is. Al met al zag het er erg mooi uit!

Tijdens de tutorial zijn we bezig geweest om het Amhaarse alfabet te maken. We hebben ervoor gekozen dat iedereen het voor zijn eigen klas maakt, dan hebben ze dezelfde stijl en kunnen ze trots zijn op wat ze zelf hebben gemaakt! Ze wilden graag dubbele letters maken, en die daarna inkleuren, want dat zag er zo leuk uit. Prima! Enoe begon met het maken, en pakte twee potloden aan elkaar om een dubbele lijn te trekken. Dat idee kennen we natuurlijk bij verschillende schrijflessen, maar nu werd het ook functioneel gebruikt. En zonder dat wij dat gezegd hadden, het was erg leuk om te zien!

's Middags en 's avonds hebben we niet veel bijzonders gedaan: lezen, spelletje, eten, douchen. Maar al met al was het dankzij de tutorial een erg leuke dag weer! En niet te vergeten, de glimlachen van kinderen, als je ze een hand of een zwaai geeft!!

Dag 28, woensdag 4 december

Vandaag zouden we een dagje naar Debre Zeit gaan. We wisten echter niet hoelaat we opgehaald zouden worden, dus we werden gewoon om 7 uur wakker. En nog geen minuut daarna stond Meseret voor ons raam, of we klaar waren om mee te gaan. Tja, niet echt natuurlijk, maar na een kwartier stonden we aangekleed en wel buiten. Op naar de taxi die ons naar Addis zou brengen. Het eerste gedeelte ging goed, we konden goed zitten en het was geen vervelende rit. Maar toen moesten we overstappen op een andere, en dat duurde erg lang. Op een gegeven moment was er een vieze man die Claudia op de schouder tikte. Inmiddels zijn we goed in negeren, dus ook in dit. Maar toen pakte ie Claudia vast en wilde hij haar een kus geven. Dat gebeurde gelukkig niet, doordat Claudia opzij ging en we hem van haar afduwden, maar fijn is natuurlijk anders! We moeten dus niet meer voorzichtig zijn op alleen onze tassen, maar ook op onszelf. Daarna weer wachten, en toen had die man de neiging om hetzelfde bij mij te gaan doen. Gelukkig kwam er toen op tijd een taxi aan, maar het was geen fijn gevoel. Ook daarna hadden we het idee dat alle vieze mannetjes dat wilden doen, dus prettig was het wachten daarna niet. Nadat we in de tweede taxi aren geweest stonden Tirsit en Martha ons op te wachten om naar Debre Zeit te gaan. Dat is een plaats niet zo ver weg van hier en er zitten een aantal Nederlandse bedrijven, met name boerderijen. Rond half 12 kwamen we daar aan (en waren om half 8 in Holeta in de taxi gestapt) en ontmoetten we Berend. Hij is hier komen wonen omdat hij voor Dorkas werkte, maar inmiddels is hij een ander soort bedrijf begonnen. Nadat we wat hadden gedronken zijn we naar zijn bedrijf gegaan, waar drie Nederlandse bedrijven investeren in het maken van keukens. Daarnaast biedt hij een aantal stageplaatsen aan en heeft nijd aar ook guesthouses voor. Maar wat die precies doen, dat weet ik niet zo goed.. Ze waren er nu in elk geval niet.

Na zijn bedrijf zijn we weer naar het centrum gereden en hebben we geluncht. Dat moest snel, binnen 30 minuten, en het was fijn dat Berend ze een beetje opjoeg, want anders waren we zeker langer bezig geweest. Op naar een melkveebedrijf wat wordt ondersteund door een organisatie in Nederland. Deze mensen waren hier vijf jaar geleden gekomen omdat er een advertentie had gestaan, en ze dus de uitdaging aan gingen om in Ethiopië dit bedrijf op te zetten. Voor Claudia en mij is het allemaal niet heel erg interessant, omdat we wel vaker een boerderij van binnen hebben gezien. Maar voor Tirsit, Martha en Meseret was het volkomen nieuw, de Nederlandse koeien, het melken, de hoeveelheid drinken en eten en noem maar op. Het was net alsof we een stel kinderen die dit nog nooit gezien hadden, mee hadden. Leuk om hun reacties te zien! Nadat de vrouw van alles had verteld en we het hele bedrijf hadden gezien, moesten we nog wat afleveren bij een andere Nederlandse vrouw. Zij zorgt namelijk dat er manden in Nederland komen, zodat Bart ze weer kan verkopen. Toen er dat ook hadden gedaan zijn we weer op weg gegaan naar Addis. Tot aan Addis ging het allemaal goed, maar toen moesten we ook weer terug naar Holeta. Het was nog weer een heel gedoe om in de goede taxi te komen, en op een gegeven wilde een man ons helpen. Eerst wisten we niet zo goed of hij te vertrouwen was, maar Meseret knikte, dus het zat wel goed. Hij kon ook nog Engels, dus hij kon zich makkelijk verstaanbaar maken. Maar bij elke taxi die er naar Holeta ging, stormden er zoveel mensen op af, dat het niet mogelijk was om daar tussen te komen. Uiteindelijk had die jongen een deal gemaakt met een taxi, maar voordat we in de taxi zaten was het al vol. Het was een enorm getrek en geduw door iedereen om in de taxi te komen, en in plaats dat Claudia en ik een beetje meededen om een plekje te krijgen. Maar nee hoor, we stonden als twee blonde blanke meiden ontzettend hard te lachen om dit schouwspel. Wat prachtig om te zien. De man zat er al in, maar kon helaas geen plek meer vrijhouden. Ik denk dat hij zich een beetje schuldig voelde, maar hij zwaaide nog leuk toen we weg gingen. Een paar minuten later toch nog een taxi gevonden, en na bijna anderhalf uur waren we in Holeta. Toen nog met een tuktuk naar de school, maar die rammelde zo erg dat ik op een gegeven moment zei (in Nederlands) dat ik het gevoel had dat ie elk moment uit elkaar kon vallen. Ik had het nog niet gezegd of er vielen twee schroefjes uit... Had ik m'n mond maar gehouden.. Toch veilig bij school gekomen en gegeten en dit dagboek gemaakt. Nu lekker slapen, maar dat zal wel lukken na meer dan 12 uur van huis te zijn geweest!

Dag 29, donderdag 5 december

Weer een hele dag op de Roseland vandaag. We zijn verder gegaan met het maken van de getallen 1 tot 20 en daaronder in cirkels, vierkantjes of driehoekjes het aantal erbij. Voor alle klassen een set, dus 3 keer 20 kaartjes overtrekken. Een kopieermachine hebben ze hier namelijk niet.. In de tutorial zijn de leerkrachten daar mee bezig geweest om in te kleuren en te voorzien van een zwarte lijn. Zo is het zichtbaar voor de kinderen. Zag er erg mooi uit! Ze zijn daar nog niet mee klaar, dus morgen verder. Ondertussen zijn Claudia en ik bezig geweest om het alfabet op kaartjes te maken, zowel de hoofdletter als de kleine letter en daar een afbeelding bij, zodat het duidelijk is. Dit kostte erg veel tijd om 1 set te maken, morgen verder met overtrekken en inkleuren. Hopelijk komt het morgen af, maar dat denk ik niet. Anders maandag verder en dan snel bezig gaan met het inrichten van de lokalen, zodat die af komen! Het is in elk geval een mooi project!
Ook zijn we natuurlijk weer meegegaan naar de lunch. Daar was nog steeds een man bezig om stenen recht te maken om mee te metselen. Dat hebben we dus maar even op de foto gezet, bijzonder om te zien.

Dag 30, vrijdag 6 december

We werden vanochtend al vroeg wakker van een man die begon te zingen, volgens mij van de orthodoxe kerk. En ik kan je vertellen, er zijn betere manieren om wakker gemaakt te worden. Uiteindelijk de slaap maar opgegeven en aan het werk gegaan. Er moest namelijk veel gebeuren: alle kaartjes die aan de muren komen te hangen moesten af, en dat was nog een beste klus. We hebben alle letters van het alfabet gemaakt met daarbij een afbeelding, maar deze moest natuurlijk drie keer gemaakt worden. Dus flink aan het werk geweest. Tijdens de tutorial hebben we alles ingekleurd, en we hadden daarbij hulp van Martha en Mulu, die ons kwamen ophalen. Dankzij het snel kunnen inkleuren van Claudia en mij is het afgekomen, ze beschikken hier namelijk niet over een al te beste motoriek en van kletsen en kleuren tegelijk hebben ze ook nog niet gehoord. Maar na een uur flink doorkleuren was het resultaat daar! En het is erg mooi geworden! Volgende week bezig om de klaslokalen in te richten, zodat de materialen ook daadwerkelijk gaan gebruiken.
Rond 1 uur zijn we op weg gegaan naar Addis. En dat was nog een hele toer. In Holeta zijn we eerst met paard en wagen gegaan. Best eng, maar Martha verzekerde Mij ervan dat er nog nooit een paard met wagen was gekanteld, dus dat scheelde. Daarna in vijf (!) verschillende public taxi's en aan het eind nog in een tuktuk. Om 4 uur waren we weer in het huis van Tirsit. Suwajee (de assistente) had ons het laatste stuk meegenomen, dus we waren alleen met haar thuis. Eerst maar es wat gegeten, daar waren we wel aan toe. Rond een uur of 5 hadden we geen elektriciteit meer, maar het is hier kiezen of delen lijkt het wel: of netwerk voor de telefoon, of elektriciteit. Netwerk hebben we dus de hele tijd gehad... Op een gegeven moment kwamen Hermon en Fio weer thuis van school. Met elkaar hebben we spelletjes gedaan op de telefoon en iPad, was best gezellig!

Dag 31, zaterdag 7 december

Vanochtend hebben we lekker kunnen uitslapen! Daar heb ik dan ook maar goed gebruik van gemaakt. We zouden aan het eind van de morgen naar het internetcafe gaan, maar al snel hadden we in de gaten dat dat hem niet zou gaan worden. Tirsit en Assegid gingen hardlopen, en voor ze terug waren was het al 11 uur. Toen begon Tirsit met het maken van traditionele koffie, en dat duurt over het algemeen ook wel ruim een uur. Dus daar ging ons internetmoment.. Helaas, maandag hopelijk beter, al is het dan wel vroeg.

's Middags zijn we met Rebecca en Lidya een middag weg geweest. Eerst een ijsje gegeten, met de wetenschap dat het gisteren in Nederland sneeuwde! En wij lekker aan het ijs! Was erg lekker, dus wellicht gaan we dat vaker doen. Daarna zijn we naar de film geweest: The delivery man. Was een zeer leuke film. We kwamen tien minuten te laat binnen, maar dat maakte niks uit. Zelfs nog later dan ons kwamen mensen binnen. Ik vraag me af wat ze van de film begrepen hebben. Wel ben ik benieuwd of deze film nu ook in Nederland draait, of al is geweest..
Eenmaal thuis hebben we niet veel meer gedaan, een beetje hetzelfde als elke avond: lezen, spelletje, eten en gezellig kletsen.

• 16 December 2013 - 10:28

Anne-marijn:

hoi veerle en claudia!

wat doen jullie leuke dingen en wat ziet het er nu al mooi uit! nu maar hopen dat ze er veel gemak van zullen hebben! geniet nog even!

groetjess

• 16 December 2013 - 14:05

Betsy:

Hoi Veerle (en Claudia natuurlijk ook),

Weer genoeg meegemaakt dus.... die vieze man :-(, maar goed weer goed afgelopen dus.
    Op FB foto's gezien van jullie kaarten en kleurwerk.
    Ik verlang wel naar dat weer van jullie, ik hou van de zon!
    Veel plezier nog en pas goed op elkaar!

groetjes,
    Betsy