Dag 32 t/m 36 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu Dag 32 t/m 36 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu

Dag 32 t/m 36

Blijf op de hoogte en volg Veerle

16 December 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

Dag 32, zondag 8 december

En weer kunnen 'uitslapen'. De kinderen waren wel vroeg wakker, maar waren nu warempel wel wat stiller zodat we nog even lekker konden liggen. Daarna een heerlijk ontbijt gehad met ei en echte Nederlandse kaas. Dat had Assegid vanuit Nederland mee laten nemen door een collega. We hebben er dus wel even erg van genoten! Toen op naar de kerk. We hebben nu op een andere plek gezeten dan de andere keren en dat was best leuk! Op die manier zie je andere mensen en beleef je de dienst op een andere manier. Alleen sprak de spreker erg snel Engels, wat ik al na drie zinnen niet meer kon volgen. En zijn stopzinnetje was: 'Are you follow what I'm saying?' Waarop Claudia en ik elkaar aankeken: nee. Dus helaas, van zijn meer dan een uur durende preek heb ik niet veel meegekregen..
Eenmaal thuis gelijk geluncht, het was ook al bijna half drie. 's Middags hebben we het onder andere gehad over het project wat Claudia en ik willen gaan doen als afsluiting in Holeta. We willen namelijk met hun motto 'A single hand can't clap, together we make the difference' een hart maken van allemaal handen van leerlingen. En dat dan op de muur die je gelijk ziet als je binnenkomt. Van Tirsit hebben we toestemming gekregen, dus dat wordt helemaal leuk!

Ook hebben we een planning gemaakt voor de week als Jeltje, Ben-Herm en Julia komen. En dat wordt een leuke week! En als afsluiting van de dag hebben we met iedereen foto's gemaakt. Dit kunnen we dan als dankjewel-cadeautje geven, ook weer een projectje.. Allemaal leuke dingen in het vooruitzicht, ik heb weer zin in komende week!

Dag 33, maandag 9 december

Op naar een nieuwe week Holeta, maar eerst nog even internetten en skypen. Dat hebben we namelijk van het weekend niet gedaan dus werd Frank vroeg wakker gebeld om online te komen! :) Gezellig gekletst, ook samen met mama. We hebben bijna twee en een half uur kunnen internetten, dus alles werd even goed besproken. Alleen is het dan jammer dat je in een halve minuut afscheid moet nemen, omdat de taxi voor staat. Wat dat betreft ben ik dan een beetje een autist. Als ze het me vijf minuten eerder hadden gezegd, had ik even normaal alles kunnen afronden. Jammer dat dat nu niet het geval was maar volgend weekend weer een herkansing.

Daarna snel boodschappen gedaan en op naar Holeta. Rond kwart voor 12 waren we er weer, eerst maar even wat geluncht en spullen opgeruimd. Toen hebben we aan Tirsit laten zien wat voor materialen we hadden gemaakt, en opeens kwamen alle leerkrachten er ook bij. We hadden geen tutorial vandaag, maar Tirsit wilde een paar dingen goed bespreken. Namelijk dat de leerkrachten er hun voordeel mee moeten doen dat we er nu nog zijn, over twee weken zijn we weg. En dat Tirsit wel verwacht dat ze de materialen ook echt gaan gebruiken, omdat het anders zonde is geweest dat we hier zijn. Er werd nog even benadrukt dat we hier vrijwillig zijn maar wel veel geld hebben betaald om hier te komen, dus het zou dan niet zo vriendelijk zijn als we van alles aandragen en ze er niks mee doen. Aan de ene kant was het fijn dat Tirsit dit zo zei, aan de andere kant moet het echt iets van de leerkrachten worden en misschien niet echt een verplichting. We zullen zien wat ze er mee gaan doen! Daarna kwam nog de suggestie dat Claudia en ik vanaf woensdag zelf les gaan geven, zodat de leerkrachten daar ook hun voordeel mee uit kunnen halen. Leuk om te doen! Ben alleen wel benieuwd hoe het gaat met de communicatie, maar dat zullen we zien!

Tijdens het buitenspelen hebben we gelijk een paar spellen met de kinderen gedaan, zodat ze ook op het schoolplein wat meer vermaak hebben dan tikkertje en elkaar slaan. Ook gelijk maar wat regels ingebracht, in de hoop dat de leerkrachten die over gaan namen. En ze hebben voor de tweede (!) keer in de tijd dat ze hier zijn gebruik gemaakt van een speeltoestel. Helaas viel er een kind af en werd het gelijk niet meer toegestaan om hier op te mogen.. Toch jammer dat het dan op die manier moet eindigen.

Al met al toch al drukker geweest vandaag dan ik had gedacht. We zullen zien hoe het deze week verder gaat en in hoeverre de leerkrachten iets met ons tips en ideeën zullen doen! Als het niet lukt, dan is de glimlach van het kind voor mij waarschijnlijk al genoeg...

Dag 34, dinsdag 10 december

Als de directeur van huis is, dansen de leerkrachten op tafel. Dat was vandaag zeker het geval. Tesva was er niet, we hoorden later dat er een bekende van haar opgenomen was in het ziekenhuis in Addis. En hier is geen invalpool, dus geen andere leerkracht.

Tijdens het ochtendritueel werd Jobdah gebeld, dat wij snel naar de tuin moesten komen met fototoestel. Dus snel, met Jobdah, daarheen gegaan. Wat bleek: ze waren van de bloemkolen die ze hier gezaaid hadden, de bladeren af aan het halen zodat ze die konden verkopen op de markt. Dat is een deel van de plant die wij in Nederland niet eten. Maar dat schijnt erg lekker te zijn met ei.. En Claudia en ik kregen in totaal vijf kleine bloemkolen mee, dus die gaan we vanavond maar eten! Ben benieuwd!
Eenmaal terug op school zijn we verder gegaan met het maken van nieuwe kaartjes voor het spel mix and match, maar dit keer het alfabet. We hopen dat ze dit dan ook weer meer gaan inzetten.

Ook moesten we nog naar de markt om groenten voor deze week te halen. Samen met Jobdah zijn we daarheen gegaan, omdat Meseret die bladeren aan het verkopen was. Op de markt ontmoetten we Meseret, en met elkaar de boodschappen binnen gehaald. Ook wilden we nog drinken hebben, en in dat winkeltje hadden ze ook een waslijn, die we wilden gebruiken om de klaslokalen wat beter in te richten. Alleen, die zat een beetje in de knoop.. Dus met veel mensen deze uit de knoop gehaald tot we een lijn hadden van 27 meter. Al met al zeer veel gelachen: ik bij de mevrouw van het winkeltje, Claudia en Jobdah aan de andere kant en dan strak spannen. Er kwamen zelfs nog mensen om te zien hoeveel lol we hadden. Was zeer geslaagd! Op de terugweg vroeg Claudia aan Jobdah wat de leerlingen nu aan het doen zijn, omdat zij er niet was. Het antwoord was best eenvoudig: today no education. Tja, dat kan dus ook...

Daarna op naar de lunch. Het was een beetje chaotisch, maar volgens Enoe konden we wel vertrekken met de kinderen. Dus wij daarheen. Bleek dat het eten nog niet klaar was en dat er nog geen brood was. Tajetoe, de kok, liep weg om brood te halen, maar wij wisten dit niet. Daar stonden we dan, met bijna 30 kinderen buiten de compound die we niet verstaan. Er gingen een paar aan een houten hek hangen, waarna Claudia en ik ze er weer aftrokken. En de leerkrachten hier zijn niet bepaald consequent te noemen, maar wij daarentegen wel. De leerlingen bleven maar doorgaan, we voelden ons net twee stagiaires. Het werd erg vervelend, en op het moment dat we maar weer terug naar school wilden lopen kwam Tajetoe er aan met brood, en konden de kinderen gaan eten. Dat duurde ook erg lang, dus op een gegeven moment gaven we aan dat wij weer terug zouden gaan. Maar, dan moesten de leerlingen mee. Prima, dan wachten we even. Maar dat even werd best lang, en kinderen begonnen met stenen naar de koeien te gooien die er liepen. Uiteindelijk was iedereen klaar en konden we op naar school. Maar helaas, onderweg gedroegen een aantal zich ook niet, want ze namen een andere, langere, weg terug naar school. Claudia was daar inmiddels al, en had de vervelende kinderen al uit de groep gehaald en op het muurtje gezet om daar voor straf te zitten. Uiteindelijk kwam ik er ook aan met nog een groepje kinderen, waarvan er ook een aantal plaats mochten nemen op het muurtje. In totaal zaten er 18 kinderen die zich niet goed hadden gedragen. Wij vonden het wel een goed idee als ze daar bleven zitten als de rest van de kinderen aan het spelen was. Gelukkig waren de leerkrachten het daarmee eens, en gelukkig voor ons en de kinderen werd er geen lijfstraf gegeven. Uiteindelijk is er met de kinderen afgesproken welke straf ze morgen krijgen als ze zich weer niet gedragen, ditmaal kwamen de kinderen met het idee van iets met de vingers. Ik hoop maar dat het niet daadwerkelijk gaat gebeuren en dat het morgen leuker is tijdens de lunch. De kinderen zagen er wel uit alsof ze onder de indruk waren, wie weet...

Tijdens de tutorial hebben we de klas van KG1 ingericht. En wat waren ze trots! Enoe mocht bepalen hoe alles kwam te hangen, omdat zij daar de leerkracht van is. Ze wist het precies, en had er goed over nagedacht! En toegegeven, het is ook echt heel mooi geworden en zeer veel beter dan dat het was! Ze was zo trots! Echt heel erg mooi om te zien! Jobdah wilde ook gelijk haar klas doen, maar daar hadden we geen tijd meer voor. Morgen verder!

Dag 35, woensdag 11 december

Weer een nieuwe dag om bezig te gaan met het herinrichten van de klassen. Daarvoor hadden we nog meer wasknijpers nodig, dus samen met Meseret op zoek gegaan nar wasknijpers. Nu zul je zeggen, dat is toch nog zo moeilijk? Dat dachten wij ook.. Na bijna een uur door Holeta te hebben gelopen en erg veel kleine winkeltjes te hebben gezien van binnen, was er een vrij grote winkel (voor de begrippen van hier.. In Nederland was het erg klein geweest. Ongeveer net zo groot als de winkel van de groenteboer in Dedemsvaart) die het had. Dus daar de wasknijpers gekocht en weer op naar de school. Daar hebben we eerst pauze meegevierd, en zijn toen aan het werk gegaan om nog meer kaartjes te maken voor mix and match, onder andere het alfabet. Een kwartier voor lunchtijd was dit klaar, en hebben we de nummers 1 tot 10 die we voor de Nursery hadden gemaakt daar opgehangen. Het gezicht van Askale had ik nog nooit zo blij gezien! Wat gaaf!

Toen op naar de lunch, in de hoop dat het beter zou gaan als gisteren. En dat is gelukt! Van doorlopen hebben ze hier nog niet erg veel gehoord maar verder is alles goed gegaan, dus bij terugkomst hebben ze allemaal een high-five gekregen, wat ze natuurlijk goede energie gaf. Nu hopen dat dit gedrag blijvend is!

Na de lunch hebben we eerst een kleine tutorial gegeven, over wat je met de kaartjes kunt doen die we hebben gemaakt voor mix and match. Morgen gaan we ze in de klas toepassen, en dan hopen dat de leerkrachten dit zelf ook weer gaan toevoegen.
Daarna hebben we met alle leerkrachten de lokalen van KG2 en KG3 ingericht. Het mooie is dat de leerkrachten er erg over hebben nagedacht hoe ze alles willen hebben. In KG2 zitten de kinderen bijvoorbeeld in groepjes, en kunnen ze de achterwand goed zien. Daar is dus het Amhaarse alfabet opgehangen. En in KG3 hebben we een lijn door de klas heen gespannen, omdat Jobdah dat weer handig vond. Het gave om te zien is dat ze allemaal dezelfde materialen hebben, en er toch drie totaal verschillende manieren zijn gebruikt om de materialen op te hangen en zichtbaar te maken. En dat geeft een onwijs goed gevoel!
Aan het eind van de dag kwam Meseret nog bij ons in het guesthouse: 'Excellent!! Great!! Beautiful!' Het geeft het idee dat we echt iets permanent veranderd hebben en ze, als ze naar de materialen en klaslokalen kijkt, weer aan ons denken! Goede afsluiting van deze schooldag!

Dag 36, donderdag 12 december

De eerste dag dat Claudia en ik echt zelf les gaan geven aan de kinderen. Natuurlijk moet de leerkracht daar bij staan voor het vertalen, maar wij voeren uit. En zoals het ons geleerd is: de klas in orde maken en materialen klaarleggen voor schooltijd, zodat als de les begint, je niks meer hoeft te pakken. Dus ook hier dat gedaan. De leerkrachten waren toch wel erg nieuwsgierig wat we gingen doen, dus die volgden alles wat we deden. Ik ben benieuwd of ze dit ook zelf gaan doen, voor schooltijd alles klaar leggen.

We zijn begonnen in KG1. We hadden alle stoeltjes in een kring gezet, en gingen rekenen met blokjes doen. Ontzettend leuk om de kinderen zo bezig te zien, en ook wel dat de leerkrachten een aantal ere-openers hadden. En de kinderen kunnen veel meer dan dat de leerkrachten denken: zelf blokjes pakken, daarna elkaar helpen als het niet zo goed gaat en tenslotte ook zelf weer opruimen. Dit waren de leerkrachten gewend om te doen voor de kinderen, maar nu hebben ze met eigen ogen kunnen zien dat ze al best wel zelfstandig zijn.

In KG2 hebben we ongeveer hetzelfde gedaan, maar dan met wat andere kleine spelletjes. Het was hierbij erg leuk om te zien hoe snel de kinderen dit oppakten en ze de spelletjes begrepen! Dat is zeker een voordeel als deze leerkracht het zelf wil gaan doen: de kinderen weten al hoe het moet.

Na KG2 zijn we meegegaan naar de lunch. Gelukkig ook vandaag weer geen problemen, dus het is nu wel duidelijk dat ze er wat van geleerd hebben! Het is nu weer leuk om met de kinderen over straat te gaan: tellen in het Nederlands, Engels, Amhaars en Omoro's. En ik kan je zeggen, die laatste is echt best moeilijk!

Na de pauze hebben we een kleine tutorial gehad om de ervaringen met de leerkrachten te delen. Ze vinden het helemaal geweldig wat we hier doen en welke spelletjes we allemaal aandragen, en ja, ze gaan ze zelf ook invoeren in de klas. Alleen weet ik niet of dat gaat gebeuren. Het lijkt erop dat ze door iets of iemand geremd worden, en wat dat is, daar ben ik nog niet achter..

Toen de tutorial afgelopen was hebben we groepsfoto's gemaakt. En die zijn erg leuk geworden! Zowel met en zonder leerkrachten en met en zonder ons. Ze willen graag een printje van een klassenfoto zodat ze die in het lokaal kunnen hangen. Erg leuk idee en we hopen dan ook dat dit gaat lukken.

Aan het eind van de dag was KG3 aan de beurt met de les voor rekenen. Ook hier weer de, voor ons simpele, spelletjes gedaan. De kinderen waren iets langzamer van begrip dan bij KG2 maar hier nam juist de leerkracht wat meer afstand en liet ze het de kinderen wat meer zelf doen. En dat is ook een kwaliteit op zich! Knap hoe ze zo de kinderen eigenlijk loslaat en ze een beetje laat zwemmen. Aan het eind van de les hebben we dat ook benoemd, en ze fleurde helemaal op! Weer een goede daad gedaan vandaag! Al met al heb ik een zeer voldaan gevoel over de lessen van vandaag. Wellicht gaan de leerkrachten niet alles gebruiken wat we hebben aangedragen, maar als ze al iets toevoegen in hun eigen lessen, ben ik al een tevreden mens