Dag 49 en 50 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu Dag 49 en 50 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu

Dag 49 en 50

Blijf op de hoogte en volg Veerle

27 December 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

Dag 49, woensdag 25 december

Merry Christmas to everyone! Wat gek, dat het hier Kerst is, terwijl we een jurkje hadden klaargelegd voor vandaag. Maar zeker een leuke dag, omdat Ben-Herm, Jeltje en Julia voor een week op vakantie komen. Om half 7 hadden we de wekker gezet, toen we een smsje zagen dat ze veilig waren geland maar dat ze niet waren opgehaald door het guesthouse, en dus nog steeds op het vliegveld zaten... Dus toen Tirsit wakker was hebben we dat maar gelijk verteld, en ze ondernam actie door Assegid te bellen en te vragen hoe dat allemaal kwam. We hadden het al snel in de gaten: door de beveiliging mogen er geen taxichauffeurs naar binnen, en moet je dus als passagiers naar buiten. Maar dat wisten ze niet, en hebben binnen staan wachten. Maar gelukkig wilde de man van het guesthouse nog wel een keer naar het vliegveld toe. Ondertussen hadden wij hen geïnformeerd over wat er zou gebeuren, en een aantal minuten later kregen we een smsje dat ze in de taxi zaten. Gelukkig maar!

Wij hebben daarna ontbeten en zijn ook richting het guesthouse gegaan. Inmiddels laten Ben-Herm, Jeltje en Julia op bed wat bij te slapen, maar gelukkig was de wifi van het guesthouse erg goed. Dus op kerstochtend gezellig met mama, papa en Joram geskyped, en met Frank ge-appt, en daarna nog lekker lang mail gekeken en foto's op facebook gezet. Om 12 uur werd de rest wakker en was het ontzettend leuk om ze te zien! Maar wel heel erg raar, dat ze nu ineens voor onze neus stonden. Als eerste werden we op een stoel neergezet, en werd de koffer uitgepakt die het meest vol zat met spullen voor ons, inclusief cadeautjes uit Nederland. Leuk leuk leuk! Toen dat allemaal gebeurd was, hebben we via internet nog een stukje van de dienst in Dedemsvaart mee kunnen krijgen, en zo het Ere Zij God gehoord. Dat hadden we nog niet gehoord, en het gaf mij gelijk een meer kerstgevoel.

Uiteraard hebben we daarna erg lang gekletst en veel verhalen verteld, foto's laten zien en genoten dat ze er zijn. Rond een uur of half 4 zijn we naar de supermarkt gelopen om wat drinken enzo in te slaan. Het was grappig om op straat te merken dat wij dingen al heel normaal vinden, en die zij dan nog echt heel apart vinden. Zo worden wij ons ook weer wat meer bewust van wat er zich hier afspeelt, en tegelijkertijd heb je ook het besef dat we hier al lang zijn en al veel hebben geleerd en veel zijn gewend.

's Middags hebben we nog lekker buiten gezeten in het zonnetje en heb ik geskyped met thuis en met de familie van Frank, die natuurlijk met elkaar Kerst aan het vieren waren. Ik heb net gedaan of ik een Wii had, en heb nog een potje meegedaan met sjoelen! Erg gaaf om iedereen zo te spreken en te zien.

's Avonds hebben we in het guesthouse gegeten, ook weer gezellig en veel gekletst. Daarna zijn we opgehaald door Tirsit en Assegid en kwamen we moe maar voldaan weer thuis. Een zeer geslaagde dag, dus dat gaat de rest van de week wel goed komen!

Dag 50, donderdag 26 december

Op de planning stond vandaag een dag sightseeing door Addis. Wij zouden eerst naar het kantoor van Tirsit, en daarna naar het guesthouse om Ben-Herm, Jeltje en Julia op te halen. Maar al thuis bedachten Claudia en ik, dat het misschien veel leuker zou zijn als we de hele week in het guesthouse zouden slapen. Dus de tas helemaal ingepakt en alles opgeruimd, zodat als er nog een kamer beschikbaar was, we konden blijven. In de auto heeft Assegid al gebeld naar het guesthouse, en ja hoor, er was genoeg plaats dus geen probleem. Tirsit leek het eerst niet leuk te vinden maar uiteindelijk vond ze het voor ons erg fijn om met de familie te zijn en we hadden ook nog niet echt vakantie gehad, dus dat was dan nu.

Eenmaal in het guesthouse de Nijhuisjes ermee overvallen en die hadden alleen maar een glimlach van oor tot oor, dus we hebben de goede beslissing gemaakt om hier te blijven! Nadat we de spullen hadden gedumpt zijn we in de taxi gestapt en begonnen we aan de dag van rondrijden door Addis. Als je je bedenkt dat er in Addis geregistreerd 4 miljoen mensen wonen, en dan heb je de zwervers dus nog niet meegerekend, hebben we geen moment gehad in de auto dat we geen mensen zagen. Wat een drukte de hele tijd!

Als eerst zijn we maar de Mercato gereden, dat is een erg grote markt in een zeer arm gebied van Addis. Hier waren wij ook nog niet geweest en dus voor ons ook nieuw. Ik ga geen poging doen om te beschrijven wat we allemaal gezien hebben, dat is niet de vatten in woorden. De foto's zeggen genoeg! Na de Mercato hebben we ergens lekker een pizza gegeten en door naar juist het rijkste gebied, zodat we goed het verschil konden zien. En ook hier, foto's spreken boekdelen!

Als afsluiting van de dag heeft Tirsit ons meegenomen naar Bole Mini, waar wij de eerste dag ook zijn geweest, om daar een lekkere juice te drinken. Heerlijk! In het guesthouse heb ik weer geskyped met de familie die gezellig Tweede Kerstdag aan het vieren was, en hebben we lekker gegeten met elkaar.

Al met al was het een dag met veel indrukken, maar de ruim 500 foto's (dat wordt een klus met uitzoeken..) die alleen vandaag gemaakt zijn geven weer wat we hebben gezien en hoe het leven hier is!