Dag 51 t/m 53 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu Dag 51 t/m 53 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Veerle Kesteren - WaarBenJij.nu

Dag 51 t/m 53

Blijf op de hoogte en volg Veerle

02 Januari 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Dag 51, vrijdag 27 december

Voor vandaag stond er een dagje Holeta op de planning: school, garden, Pien en Katrien en de nieuwe compound van de organisatie. Om negen uur werden we opgehaald door een volle taxi. Iedereen was mee, erg gezellig!

Eerst op naar de school. De weg daar naar toe was al een hele belevenis voor Jeltje, Ben-Herm en Julia. En dat is voor ons ook erg leuk, want zo worden wij ons weer meer bewust van het leven en alle bijzondere dingen hier, die voor ons al heel normaal waren geworden. Eenmaal in Holeta stonden alle kinderen buiten te wachten en waren ze aan het zingen en met muziekinstrumenten in de weer. We kregen allemaal een bosje bloemen aangeboden, en ik was verrast hoe blij ik weer was om iedereen weer te zien. Ook alle leerkrachten waren volgens mij blij dat we er weer waren, erg goed teken!

Na het geweldige gezang hebben we de school laten zien, en kregen we een soort korte presentatie van Tirsit over The Roseland. Na deze presentatie zijn we alle klassen langs gegaan, waar er in de ene klas wat werd gezongen en de andere klas werd laten zien hoe er les werd gegeven.
Op de school hebben we ook nog de kerstkaart gemaakt voor de familie Nijhuis. Leuk om weer met kinderen in de weer te zijn. Na de school zijn we richting de garden gelopen. Daar hebben we alles goed bekeken en uiteindelijk hebben we daar de lunch gegeten. Ondertussen kwamen ook de kinderen daar lunchen, dus dat was weer enorm leuk om te zien. Hier werd ook de eerste koffieceremonie gedaan, Jeltje en Ben-Herm keken de ogen uit. Julia heeft heel dapper ook nog geprobeerd om de koffie lekker te vinden, maar dat is niet gelukt.. Maar ze heeft het geproefd, dat is al heel wat!

Na de lunch in de tuin zijn we naar Pien en Katrien gelopen. En wat was dat weer leuk om te zien! Echt heel grappig. Op de foto's die zijn gemaakt, kijken we weer net zo trots als de eerste keer. En ze doen het nog steeds goed, dus alles prima! Het uitzicht daar is ook fantastisch, dus daar zijn nog wat groepsfoto's genomen.
Als laatste op de planning voor vandaag stond een bezoekje aan de nieuwe compound die Tirsit voor de organisatie geregeld heeft. Het is een onderdeel van de andere school die er staat, en de bedoeling is dat daar de kinderen komen te eten. Dat is namelijk dichterbij dan de garden en de faciliteiten zijn daar beter. Tirsit vertelde alles heel trots, maar het was nog een beetje kaal allemaal. Ik ben benieuwd hoe dat uiteindelijk gaat worden!

Na een plaspauze op de school zijn we weer in de taxi gestapt naar Addis. Ons eindpunt was het kantoor van Tirsit, waar we koffie en thee gingen drinken. Al met al gingen we alleen thee drinken, en pizza eten en werd er alvast voor Julia gezongen, omdat zij morgen jarig is. Dat wisten wij ook niet, dus dat was voor iedereen een leuke verrassing!

En toen, toen moesten we nog weer terug naar het guesthouse... We werden door Lidya en Mulu naar de taxi gebracht, en zelf moesten we de rest maar uitzoeken. Dapper als we waren, in de taxi en uiteindelijk in het bijna-donker naar het guesthouse gelopen. Gelukkig alles veilig en wel, en een hele ervaring rijker!

Dag 52, zaterdag 28 december

Hiep hiep hoera! Julia is vandaag jarig! Dus bij het wakker worden hadden wij ballonnen en slingers. Dat was ons cadeau! Lekker ontbeten met elkaar en in de zon gezeten. Want voor vandaag hadden we verder geen plannen. Behalve ons andere cadeau: een lekkere juice bij Bole Mini! En dat was me toch lekker! Verder hebben we ons de hele dag vermaakt met spelletjes spelen. Helaas wel verloren, rummikub is toch niet zo'n leuk spel....

's Avonds zijn we uit eten geweest bij het Amsterdam Restaurant. Ook weer zo lekker. Al met al was het misschien een beetje een rare verjaardag maar erg gezellig met elkaar!

Dag 53, zondag 29 december

Zondag vandaag, dat betekent dat de kerk op het programma staat. Helaas werden we nogal laat door Assegid opgehaald, maar uiteindelijk was dat nog voordelig, zodat we niet al te lang in de kerk zouden zitten. Het was volgens mij voor onze gasten een hele belevenis, en dat is ook wel weer mooi om te zien. Zo word ik me nog weer meer bewust van alles om me heen.

Na de kerk zijn we naar het huis van Tirsit en Assegid gegaan, waar we een heerlijke lunch hebben gehad, de eerste keer voor Ben-Herm, Jeltje en Julia dat ze injerra aten. En volgens mij volgens mij vonden ze het nog lekker ook!
Daarna hebben de volwassenen gezellig met elkaar gekletst en hebben wij ligretto gespeeld! Was een onwijs gezellige middag! Rond een uur of 6 waren we weer terug in het hotel en hebben we lekker gegeten. Al met al weer een leuke dag gehad met elkaar!

• 02 Januari 2014 - 10:41

Ben-Herm & Jeltje:

Hoi, hoi,

Bijzonder om de verhalen te lezen vanaf Nederlandse bodem....
    We kijken uit naar de volgende verhalen!

Pas goed op elkaar!
    Plezier en groeten!

Liefs Ben-Herm & Jeltje

• 02 Januari 2014 - 11:09

Betsy:

Hoi,

Tjonge, wat een verhalen, was blijven steken op 15 december......
    Mijn koffiepauze goed besteed dus. Wat hebben jullie weer veel meegemaakt! En leuk die foto's op facebook. Een prachtige muur laten jullie achter en veel andere goede dingen. Wees trots op jezelf!

liefs,
    Betsy

• 03 Januari 2014 - 13:52

Liesbeth:

Hoi Veerle, leuk om je verslagen te lezen. Nog een heel gelukkig Nieuwjaar gewenst!